مبانی تئوری حزبی در اندیشه ما
تشکیلات افقی حزبی یا تشکیلات عمودی حزبی؟ - بخش چهارم
- در تشکیلات اقدام عملی سازمانگرایانه حزبی بر پایه استراتژی حزبی شریعتی، هدف پیشگام مستضعفین تشکیل حزب سیاسی مانند احزاب قدرت طلب عمودی متعارف جهان در شکل سوسیالیستی دولتی و لیبرالیستی آن نیست بلکه بالعکس، هدف از تشکیلات و سازماندهی حزبی در این جریان، پیگیر کردن جنبشهای چهارگانه اجتماعی، سوسیالیستی، دموکراتیک و سیاسی میباشد. توضیح آنکه یکی از آفتهای بزرگ جنبشهای صد ساله ایران عدم استمرار و پی گیر بودن و مقطعی بودن آنها میباشد؛ و به همین دلیل این جنبشها به سبب اینکه دارای یک دید استراتژیک کوتاه مدت بودند و نظرگاه تاکتیکی خود را استراتژیک میکردند، در نتیجه این امر باعث میشد تا به سرعت حرکت آنها از صورت غیر آنتاگونیستی به سمت آنتاگونیستی استحاله گردد و همین آنتاگونیستی شدن حرکت آنها علاوه بر اینکه شرایط را برای سرکوب قهرآمیز توسط رژیمهای غاصب توتالیتر صد سال گذشته ایران فراهم کرده است، به علت فقدان سازماندهی تشکیلاتی و نیاز حیاتی مبارزه آنتاگونیستی به سازماندهی و تشکیلات این امر باعث گشته تا امکان استمرار مبارزه برای این جنبشها ممکن نگردد و این جنبشها در نطفه خفه شوند. البته صحت و سقم این نظریه را میتوانیم در رابطه با آخرین جنبش مردم ایران، جنبش اجتماعی خرداد 88 به بوته آزمایش بگذاریم تا این واقعیت روشن گردد، که مهمترین عاملی که بستر ساز سرکوب قهرآمیز جنبش اجتماعی خرداد 88 توسط رژیم مطلقه فقاهتی حاکم بر ایران گردید علاوه بر سفاکیهای ضد انسانی رژیم مطلقه فقاهتی حاکم بر ایران، عدم تشکیلات و سازماندهی جنبش در اشکال اجتماعی، سوسیالیستی، دموکراتیک و سیاسی آن بود. اگر جنبش اجتماعی ایران در سال 88 دارای سازماندهی افقی میبود، و اگر جنبش دموکراتیک ایران در سال 88 دارای تشکیلات و سازماندهی همگانی میبود، و اگر جنبش کارگری یا سوسیالیستی ایران در سال 88 دارای حداقل تشکیلات صنفی و سیاسی میبود، قطعا شرایط امروز تاریخ ما غیر از این میبود که امروز شاهد آن هستیم. بنابراین هدف پیشگام مستضعفین ایران در عرصه تشکیلات عمودی بر پایه استراتژی اقدام عملی سازمانگرایانه حزبی جهت انجام تشکیلات افقی در بستر جنبشهای چهارگانه، تشکیل یک حزب سیاسی عمودی در کنار دیگر احزاب سیاسی ایران نیست. بلکه مقصود و هدف فراهم کردن زمینه جهت استمرار جنبشهای چهارگانه ایران میباشد و لذا در این رابطه است که تشکیلات عمودی پیشگام مستضعفین ایران میکوشد تا توسط سازماندهی غیر هرمی و افقی به وسیله شیوه های کنکریت و دموکراتیک، اولا میان خود شاخههای جنبش مردم ایران، انسجام و تشکیلات ایجاد کند. در ثانی بین خود شاخههای چهارگانه جنبش ایران پیوند ارگانیک و جهت دار و هدفمند برقرار سازد. در همین رابطه است که شریعتی در مجموعه آثار جلد 20 - صفحه 498 میگوید: “در عرصه استراتژی اقدام عملی سازمانگرایانه حزبی نباید به کوتاهترین راه حل اندیشید بلکه باید به درستترین راه فکر کرد همه این روشنفکرهای ایران در صد ساله گذشته به خاطر این به هیچ نتیجهائی نرسیدهاند زیرا از همان اول میخواستند چند تا راه کشف کنند و بعد هم به نتیجه برسند و لذا وقتی که میدیدند که به نتیجه نمیرسند مایوس میشدند و میرفتند شعر نو میگفتند هیجده سال پیش چند دفعه در خیابان جیغ و داد کردیم دیدیم فایده ای ندارد مایوس شدیم! ما حق نداریم مایوس بشویم یکی میگفت اگر کسی برای مسائل اجتماعی کوتاهترین فاصله را انتخاب بکند، آدم ناآگاهی است. یکی پرسیده بود آقا اینکه قضیه حمار است، زیرا اگر ما الاغی را روی نقطه A از مثلث ABC رها کنیم این مستقیما به B میرود و نمیرود به C و بعد به B و او جواب داده بود که برای همین است که میگویند قضیه حمار. مسئله این است که ما باید به درستترین راه توجه کنیم، یعنی یک راه وجود دارد که ما را به نقطه B میرساند. منطقیترین راهی که ما را به نقطه B هدایت میکند باید آن را ه را انتخاب کنیم ما میخواهیم چکار بکنیم؟ اگر میخواهیم کارهای سطحی انجام بدهیم کارهائی که هزار مرتبه انجام شده است و دو مرتبه بعد از انجام آن برگشتهایم به نقطه اول”؛ و باز در همین رابطه در مجموعه آثار جلد 20 - صفحه 500 میگوید: “من ترجیح میدهم دو نسل و حتی سه نسل کار بکنیم و بعد به نتیجه برسیم اما اگر به جای سه نسل کار کردن بخواهیم در عرض 10 سال به نتیجه برسیم باز بعد از 10 سال بر میگردیم به 100 سال عقبتر. همیشه یک تجربه عجیب در تمام افریقا و آسیا شده کسانی که به سرعت به نتیجه رسیدهاند بعد از پیروزی امتیازات قبل از پیروزیشان را هم از دست دادهاند. من همه تحولات زودرس اجتماعی و سیاسی و اقتصادی را نفی میکنم.”
ماحصل آنچه تاکنون گفتیم اینکه:
1 - استراتژی اقدام عملی سازمانگرایانه حزبی محصول فرآیند سوم حرکت تشکیلاتی شریعتی میباشد که فرآیندهای قبل از آن عبارت است از فرآیند جبههائی و فرآیند ارتش خلقی.
2 - برعکس آنچه جریان لیبرالیستی اندیشه شریعتی تبلیغ میکند، شریعتی در طول حیات 28 ساله سیاسی خود (29 تا 56) پیوسته در عرصه مبارزه تشکیلاتی فعالیت میکرده و پیوسته معتقد به تشکیلات و سازماندهی در مبارزه بوده است، تنها استراتژی و نوع مبارزه او بوده است که تغییر میکرده است.
3 - در فرآیند سوم یا فرآیند حزبی هم، شریعتی معتقد به مبارزه تشکیلاتی و سازماندهی بوده است.
4 - در هیچ فصلی از زندگی 28 ساله شریعتی حتی برای یک لحظه هم یافت نمیشود که شریعتی منافع جامعه را در پای منافع فرد خودش قربانی کرده باشد.
5 - آنجائیکه شریعتی صحبت بی نظمی در زندگیش میکند زندگی فردی او میباشد نه زندگی اجتماعی که بخواهد مورد استناد ما واقع شود.
6 - تمامی جریانهای مدعی پیروی از اندیشه شریعتی در این زمان موظفند به تاسی از او دارای حرکت تشکیلاتی و سازمانگرا باشند و از حرکتهای منفرد و غیر تشکیلاتی خودداری کنند.
7 - اگرچه شریعتی در عرصه های مختلف جبههائی و ارتش خلقی و حزبی قدم و قلم زده است ولی عالیترین فرآیند استراتژی او در فرآیند اقدام عملی سازمانگرایانه حزبی خلاصه میشود.
8 - در عرصه مبارزات سازمانگرایانه حزبی آنچه شریعتی به صورت تئوری حزب در کتاب یا کنفرانس "شیعه یک حزب" تمام برای ما گذاشته است صورت خام دارد و نباید به این تئوری او تکیه استراتژیک بکنیم بلکه باید در جهت اعتلای این تئوری حزب اقدام بکنیم.
9 - گرچه در عرصه تئوری ساختار حزب شریعتی در طول حیات اندکش نتوانسته گامهای بلندی بردارد، ولی در عرصه دانش و بینش و اندیشه و مبانی تئوری حزب گامهای بسیار بلندی برداشته است که برای همیشه میتواند هدایتگر طریق و استراتژی حزبی باشد.
10 - آنچه از تئوریهای اقدام عملی سازمانگرایانه حزبی شریعتی بر میآید (بر عکس اندیشه ساختار حزبی او در شیعه یک حزب تمام که ساختار حزب هرمی و عمودی میباشد)، تئوری حزبی مورد نظر شریعتی دو مولفهائی میباشد که به دو صورت تشکیلات عمودی حزب و تشکیلات افقی حزب قابل تبیین میباشد.
11 – در تشکیلات افقی حزب که شریعتی در شیعه یک حزب تمام مانیفست آن را به صورت محوری ترسیم کرده است، شریعتی با تاسی از تمامی احزاب کلاسیک موجود جهان در دو جهان سرمایهداری و سوسیالیستی محورهای این ساختار را مشخص کرده است.
12 - در تشکیلات عمودی حزب مشخصات این ساختار حزبی عبارت است از:
الف - ایدئولوژی حزب
ب - استراتژی حزب
ج - تاکتیک حزب
د - شعار حزب
ه - جهان بینی حزب
و - مرامنامه حزب
ز - اساسنامه حزب
ک - جهت گیری طبقاتی حزب
ط - خواستگاه طبقاتی حزب
ح - فلسفه تاریخ حزب میباشد
13 - اما تئوری تشکیلات افقی حزب شریعتی، کلا با تئوری تشکیلات عمودی حزب از نظر او متفاوت میباشد و همین امر نشان میدهد که شریعتی در فرآیند استراتژی سازمانگرایانه حزبیاش، انتظار او از حزب آن نیست که بتواند یک تشکیلات حزبی در اعداد احزاب بورژوازی یا سوسیالیستی جهان بوجود آورد، همان احزابی که در طول صد سال گذشته در ایران شاهد آن بودیم.
14 - آنچه انتظار شریعتی از استراتژی سازمانگرایانه حزبیاش میباشد عبارت است از اینکه شریعتی حزب را برای استمرار و اعتلای جنبشهای چهار گانه ایران میخواهد (جنبش دمکراتیک ایران، جنبش سیاسی ایران، جنبش اجتماعی ایران، جنبش سوسیالیستی یا کارگری ایران)، نه برای کسب قدرت یا مشارکت در تقسیم قدرت بالائیها. در این رابطه است که استراتژی حزب افقی شریعتی قابل تعریف و قابل فهم میباشد و البته بدون فهم تشکیلات افقی حزب شریعتی در بستر اعتلای جنبشهای چهار گانه ایران، برای ما امکان فهم استراتژی تشکیلات عمودی حرکت شریعتی ممکن نمیباشد. به عبارت دیگر برای فهم استراتژی تشکیلات عمودی شریعتی به جای اینکه آن را در دیسکورس تشکیلات حزبی غربی و شرقی فهم کنیم، باید آن را در چارچوب استراتژی تشکیلات افقی شریعتی فهم کنیم که حاصل آن جز این نخواهد بود که، شریعتی حزب را برای اعتلای جنبشهای چهارگانه میخواهد نه برای کسب یا مشارکت در قدرت بالائیها. بنابراین تمامی جریانهائی که امروز میخواهند توسط اندیشه شریعتی اقدام به برپائی تشکیلات عمودی و هرمی حزب جهت مشارکت در قدرت یا کسب قدرت بکنند بدانند که سورنا را از دهان گشادش میزنند و این راه انتهایش به جای عربستان، ترکستان خواهد بود (اشاره به این بیت از شعر سعدی است که میگوید: ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی / که این ره که تو میروی به ترکستان است).
15 - بنابراین منظور شریعتی از حزب افقی حزب غیر متمرکزی است که به صورت دموکراتیک به سازماندهی جنبشهای اجتماعی میپردازد.
16 - البته طرح تشکیلات افقی استراتژی اقدام عملی سازمانگرایانه شریعتی به معنای آن نیست که شریعتی کلا با حزب عمودی مخالف است بلکه بالعکس، تبیین کننده این حقیقت است که از نظر شریعتی برای انجام سازمانگری حزبی ما باید به صورت دو مولفهائی حرکت کنیم. از یک طرف جهت سازماندهی و تشکیلات پیشگام مستضعفین باید از طریق تشکیلات هرمی و عمودی به انجام آن بپردازیم و از طرف دیگر جهت سازماندهی جنبشهای چهارگانه اجتماعی، دمکراتیک، سیاسی و کارگری یا سوسیالیستی باید به طریق افقی عمل نمائیم. پس شریعتی هرگز مانند دیسکورس سوسیالیستهای دولتی شرق و لیبرال سرمایهداری غرب با یک مکانیزم عمودی با تشکیلات حزب بر خورد نمیکند، بلکه بالعکس تشکیلات حزب را به صورت دو مولفهائی یا دو مکانیزمی تبیین مینماید که یکی همان تشکیلات عمودی و هرمی حزب میباشد که شریعتی در جهت سازماندهی نیروهای پیشگام مستضعفین ایران به آن تکیه میکند و دوم تشکیلات افقی حزبی میباشد که شریعتی در راستای اعتلای جنبشهای چهارگانه ایران به آن تکیه مینماید و در همین رابطه است که شریعتی تکیه محوری و استراتژیک کردن بر تشکیلات عمودی حزب (آنچنانکه نشر مستضعفین در سالهای 58 و 59 و 60 بر آن تکیه محوری و استراتژیک میکرد، و همین امر عامل تکوین بحران در تشکیلات نشر مستضعفین شد)، عامل تکوین بوروکراسی حزبی میداند و معتقد است که تکیه ما بر تشکیلات عمودی حزبی باید یک تکیه تاکتیکی و مقدماتی برای فراهم کردن تمهیدات لوجستیکی و تدارکاتی تشکیلات افقی باشد؛ و به همین دلیل است که شریعتی معتقد است که آنچنانکه سازماندهی و آموزش و پرورش و مدرسه نیروهای پیشگام مستضعفین ایران تشکیلات هرمی میباشد، آموزش و پرورش و مدرسه جنبشهای چهارگانه ایران تشکیلات افقی حزبی است که توسط آن پیشگام مستضعفین نیروهای جنبشهای چهارگانه را بدون آنکه از زندگی و کار و کارخانه و اداره و مزرعه و... جدا بکند، در همان محل زندگیشان توسط همان صنف و کارشان به صورت شورائی و دموکراتیک و غیر متمرکز سازماندهی افقی میکند.
17 - علی ایحاله شریعتی تشکیلات عمودی حزب را در خدمت تشکیلات افقی حزب میداند نه بالعکس، یعنی از نظر شریعتی تشکیلات عمودی و هرمی یک تاکتیک است و تشکیلات افقی حزبی یک استراتژی. به این دلیل است که شریعتی معتقد است که در تحلیل نهائی تشکیلات عمودی و هرمی باید در تشکیلات افقی حل گردد نه بالعکس و علت انحراف تشکیلاتی شرق و غرب از نظر شریعتی این میباشد که اینها در نهایت برای اینکه بستر سهم خواهی از قدرتهای سه گانه سیاسی و اقتصادی و معرفتی برایشان فراهم گردد، تشکیلات افقی جامعه خود را در تشکیلات عمودی تحت رهبری خویش حل کردند و این سرآغاز مصیبت و فاجعه در دیسکورس حزبی غرب و شرق بود.
18 - شریعتی بستر تشکیلات افقی حزب را جنبشهای چهارگانه اجتماعی، سوسیالیستی، دموکراتیک و سیاسی میداند؛ لذا در راستای انجام و تکوین این جنبشها است که او تئوری تقدم انجام خودآگاهی اجتماعی را مطرح میکند، چراکه از نظر شریعتی آبشخور تکوین و اعتلای جنبشهای چهارگانه، انتقال دیالکتیک از متن جامعه به احساس تیپهای چهار گانه اجتماعی میباشد و از آنجائیکه هم، تیپهای چهارگانه اجتماعی با هم متفاوت میباشند (تیپ کارگر و زحمت کشان شهر و روستا در جنبش سوسیالیستی با تیپ دانشجو و دانش آموز و زن و کارمند و... در جنبش دموکراتیک با تیپ نیروهای حاشیه تولید و اقلیتهای قومی و زبانی و مذهبی و اقتصادی در جنبش اجتماعی با تیپ نیروهای رنگارنگ سیاسی در جنبش سیاسی کاملا متفاوت میباشد)، و هم دیالکتیک اجتماعی این تیپهای چهارگانه با هم متمایز هستند؛ لذا جهت اعتلای جنبشهای چهارگانه فوق که معلول انتقال دیالکتیک اجتماعی کنکریت نه عام و کلی هر کدام از این تیپها به احساس همان تیپ اجتماعی میباشد، ما نمیتوانیم با یک زبان و با یک وسیله عام با همه این تیپها به صورت یک دست صحبت کنیم بلکه بالعکس، موظفیم برای هر کدام از این تیپهای چهارگانه و یا هر کدام از نهادهای زیر مجموع این تیپهای اجتماعی ایران زبان و نشریه و وسیله انتقال دیالکتیک اجتماعی خودشان به درون خودآگاهی خودشان انتخاب بکنیم، که در این رابطه در مرحله مقدماتی پیشنهاد نشریه "آوای مستضعفین" برای تیپ دانشجو و نشریه "راه مستضعفین" برای تیپ دانش آموز و نشریه "بازوی مستضعفین" برای تیپ کارگر و نشریه "خروش مستضعفین" برای تیپ زن و نشریه "فریاد مستضعفین" برای تیپ اجتماعی پیشنهاد میگردد. البته "صدای مستضعفین" و "سیمای مستضعفین" فرآیندهای بعدی میباشد (البته تمام این زبانها در این شرایط باید به صورت الکترونیکی انجام گیرد) که وظیفه هر کدام از این زبانها انتقال دیالکتیک خاص تیپ مخاطب به احساس مخاطب میباشد که تنها راه اعتلای جنبش و فراهم شدن بستر جهت انجام تشکیلات افقی حزب است.
19 - شریعتی معتقد است که تا زمانیکه جنبشهای چهارگانه شکل نگرفتهاند نباید بر تشکیلات افقی حزب در یک جامعه راکد تکیه بکنیم بلکه بالعکس، باید با تکیه بر تشکیلات عمودی و هرمی پیشگام مستضعفین شرایط ذهنی (توسط انتقال دیالکتیک کنکریت خودشان به احساس خودشان) را برای اعتلای آن جنبشها فراهم بکنیم و پس از اعتلای صنفی یا اعتلای سیاسی این جنبشهای چهارگانه به سازماندهی افقی آنها اقدام کنیم.
20 - شریعتی تشکیلات افقی حزب را در خدمت اعتلا و استمرار و پی گیری جنبشهای چهار گانه میداند. به عبارت دیگر از نظر شریعتی اگرچه مبنای تکوین جنبشهای چهارگانه انتقال دیالکتیک کنکریت آنها به احساس آنها میباشد، ولی اگر این جنبشها پس از تکوین توسط تشکیلات افقی سازماندهی نشوند، نمیتوانند استمرار پیدا بکنند.
21 - شریعتی معتقد است که بدون تشکیلات افقی هرگز جنبشهای چهارگانه نمیتوانند استمرار تاریخی داشته باشند، چراکه تشکیلات افقی برعکس تشکیلات عمودی هدایتگری و رهبری جنبش به وسیله خود جنبش میباشد.
22 - شریعتی معتقد است که تنها عاملی که باعث تکوین و اعتلای جنبشهای چهار گانه میشود خودآگاهی اجتماعی است، که این خودآگاهی اجتماعی توسط انتقال دیالکتیک کنکریت تیپهای مختلف جامعه به احساس آنها توسط پیشگام مستضعفین ایران به انجام میرسد.
23 - شریعتی معتقد است که برای انجام خودآگاهی اجتماعی نباید با این خودآگاهی به صورت عام و کلی برخورد کنیم، چراکه از نظر شریعتی ما در هیچ جامعهائی و به خصوص در جامعه خودمان یک خودآگاهی عام و کلی و مجرد به نام خودآگاهی مثلا ملی و مذهبی نداریم که بخواهیم در حرکتمان به آن تکیه بکنیم بلکه بالعکس، خودآگاهی در جامعهها و در جامعه ما صورت کنکریت و مشخص دارد که اینها عبارتند از:
الف - خودآگاهی طبقاتی
ب - خودآگاهی سیاسی
ج - خودآگاهی اجتماعی
د - خودآگاهی انسانی.
ادامه دارد