نیم نگاهی به پالتاکی
در حاشیه جلسه سوم پالتاکی
الف – آنچه گذشت:
قبل از اینکه وارد نقد و تحلیل مباحث مطرح شده در جلسه سوم پالتاکی بپردازیم به دوا مانند گذشته به طرح محورهائی میپردازیم که در جلسه سوم پالتاکی از طرف خویشاوندان پالتاکی مطرح شده است و در ادامه آن به طرح نکته نظرات خودمان در این رابطه میپردازیم. در جلسه سوم پالتاکی گرچه قبلا در اطلاعیه مدیریت پالتاکی موضوع جلسه طرح پیشنهادات در باب مهندسی سایت پیشگام مستضعفین اعلام شده بود و مقاله نشر مستضعفین در این رابطه در صفحه اصلی شماره 71 نشر مستضعفین در خرداد ماه 94 همراه با آغاز کار سایت پیشگام مستضعفین مشخص شده بود با همه این احوال در این نشست قبل از ورود به بررسی موضوع با طرح نقدهائی بر مقاله نیم نگاهی بر پالتاکی قسمت دوم که در شماره 71 نشر مستضعفین مطرح شده بود جلسه به حاشیه رفت و به این ترتیب مدیر جلسه مجبور شد تا زمان نشست سوم پالتاکی را به دو قسمت تقسیم کند. قسمت اول نقد خویشاوندان پالتاکی بر مقاله نیم نگاه بر پالتاکی شماره 71 نشر مستضعفین بود، قسمت دوم نشست سوم پالتاکی به بررسی همان موضوع از قبل تعیین شده در شماره 71 نشر مستضعفین یعنی چگونگی مهندسی سایت پیشگام مستضعفین پرداخت. به همین دلیل ما در طرح مسائل مطرح شده توسط خویشاوندان پالتاکی در نشست سوم همان هیرارشی انجام گرفته در این نشست را نصب العین خود قرار میدهیم:
بخش اول نشست سوم پالتاکی:
1 - چرا در مقاله نیم نگاهی به پالتاکی شماره 71 نشر مستضعفین افراد پالتاکی را متهم به کمیتگرائی کرده است؟ و در این نوشته نشر با طرح و تبیین و تشریح دو موضوع کمیتگرائی و کیفیتگرائی از زاویه آسیبشناسی پالتاکی و توصیه به خویشاوندان پالتاکی جهت دوری از کمیتگرائی و تکیه بر کیفیتگرائی قلما و نظرا به خویشاوندان پالتاکی بر چسب کمیتگرا زده و یا اینکه نشر برای خویشاوندان پالتاکی کلاس اخلاق گذاشته و از موضع بالا برای اصحاب پالتاکی پلاتفرم چگونه نقد کردن نشر مستضعفین تعیین کرده است و اصلا در زمانی به طرح و تبیین این دو موضوع در کانتکس آسیبشناسی پالتاکی پرداخته که اصلا در نشست قبل پالتاکی سخنی در این رابطه نرفته است؟ در صورتی که یاران نشر باید مانند دانش آموز در برابر خویشاوندان پالتاکی بنشینند و هر چه خویشاوندان پالتاکی در این نشستها بگویند یاران نشر باید سمعا و طاعتا قبول کنند و در باب آنها «ان قلت» نکنند و گرنه داستان نقد پالتاکی به یاران نشر مستضعفین همانند داستان سطل اشغال زندان گوهردشت میشود که کارگر اتاق آخر شبها بعد از خوردن میوه، زندانیان سیاسی جهت جمع آوری اشغالهای موجود سطل زباله را در اتاق میچرخانید و خطاب به زندانیان به صورت معنی داری به جای انداختن اشغالها در سطل میگفت «پیشنهادات خودتان را در این سطل اشغال بریزید.»
2 - یاران نشر توسط مقاله نیم نگاه به پالتاکی شماره 71 با اصحاب پالتاکی برخورد توهینآمیز و متکبرانه و نصحیتگرانه داشتهاند و نقد اخلاقی شماره 71 در چارچوب دو مقوله کمیتگرائی و کیفیتگرائی هیچ ربطی به مسائل مطرح شده در جلسات پالتاکی نداشته و به علت اینکه این نقد سالبه انتفاع موضوع میباشد در نتیجه یاران نشر با این مقاله خطاب به پالتاکی میخواسته است بگویند که تفاوت اصحاب پالتاکی با اصحاب نشر در این است که اصحاب پالتاکی کمیتگرا هستند در صورتی که اصحاب نشر کیفیتگرا میباشند.
3 - دغدغه کمیتگرائی مطرح شده در مقاله نیم نگاه به پالتاکی شماره 71 از کجا برای اصحاب نشر حاصل شده است؟
4 - برخورد نصحیتگرانه اصحاب نشر در نیم نگاه شماره 71 خطاب به اصحاب پالتاکی معرف آن است که اصحاب نشر هنوز در خواب زمستانی سالهای دهه چهل و پنجاه به سر میبرند و هنوز فکر میکنند میتوانند مانند زمان شریعتی ارشاد و آرمان سالهای 58 تا 60 توسط طرح یکطرفه مسائل و مواضع فکری خود توسط بحثهای اغنائی حرکت خود را پیش ببرند در صورتی که شرایط امروز جامعه ایران عوض شده است و جامعه ایران امروز به مرحلهائی از رشد رسیده است که به جای بحثهای یکطرفه واعظانه و نصیحتگرایانه و دستوری نیازمند به دیالوگ دو طرفه میباشد.
5 - آیا اصحاب نشر نمیدانند که اصحاب پالتاکی خود از کهنه کاران سیاسی جامعه ایران میباشند که برای بیش از چهل سال قلما و قدما در این عرصه پیراهن کهنه کردهاند و پراکسیس داشتهاند و امروز مجرب به تجربههای چهل ساله میباشند؟ اگر میدانند چرا با این زبان و قلم دستوری و اخلاقی و نصیحتگرایانه و توهین آمیز و واعظانه با اصحاب پالتاکی برخورد میکنند؟
6 - هدف نشستهای پالتاکی دامن زدن به دیالوگ همگانی جهت بسترسازی برای استحاله زبان منولوگ یکطرفه نشر به دیالوگ دو طرفه جهت اعتلای تئوریک جنبش و دستیابی به خرد جمعی توسط تضارب آراء از موضع برابر و برای به هم زدن شمشیرهای اندیشه و تفکر در راه صیقل و تیز کردن این شمشیر میباشد.
بخش دوم نشست سوم پالتاکی:
در نیم ساعت دوم نشست سوم پالتاکی به خاطر اینکه موضوع از پیش تعیین شده این نشست توسط مدیریت پالتاکی عبارت بود از طرح پیشنهادات جهت انجام مهندسی سایت پیشگام مستضعفین ایران که اعلامیه آن قبلا در شماره 71 همراه با طرح مقاله نشر و آغاز کار سایت پیشگام مطرح شده بود توسط مدیر نشست در دستور کار قرار گرفت. مواردی که در این رابطه توسط خویشاوندان پالتاکی مطرح شد عبارتند از:
1 - به دوا محورهای مقاله مطرح شده شماره 71 نشر در این رابطه توسط مدیر نشست مطرح گردید به این ترتیب که:
الف – طرح ضرورت تاریخی اعلام و تکوین سایت پیشگام مستضعفین ایران با این تشریح که تا زمانی که ضرورت تاریخی یک حرکت اجتماعی و سیاسی تبیین نشود برای آن حرکت نمیتوان آینده موفقی پیش بینی کرد.
ب – هدف اساسی از تکوین سایت پیشگام مستضعفین ایران در این شرایط تاریخی تنها در راستای شکست موانع مسیر حرکت نشر جهت:
اولا استحاله مونولوگی نشر به دیالوگی.
ثانیا بسترسازی جهت دستیابی به نوآوریهای تئوریک در بستر اجتهاد عملی و نظری.
ثالثا ارتباط با جنبشهای چهار گانه سیاسی و دموکراتیک و کارگری و اجتماعی جامعه ایران.
رابعا بسترسازی دموکراتیک جهت تولید فکر و اندیشه در کانتکس تولید کننده فکر و اندیشه که همان پرورش نیروهای پیشگام مستضعفین میباشند.
خامسا فراهم کردن شرایط جهت تحقق تضارب آراء و انتقال اندیشه و خودآگاهی به وجدان جنبشهای داخلی ایران در راستای اعتلای حرکت چهل ساله نشر مستضعفین.
سادسا مبانی سازی تئوریک جهت مقابله کردن با بحران تئوریک جنبش صد ساله سیاسی ایران که امروز در آتش استخوان سوز بحران تئوریک مانند صد سال گذشته میسوزد، لذا تا زمانی که جنبش سیاسی ایران نتواند دامن خود را از این آتش بحران تئوریک به صورت علمی و عینی نجات بدهد اگر صد انقلاب دیگر هم در جامعه ایران اتفاق بیافتد «باز آش همان آش است و کاسه همان کاسه.»
ج – در مقدمه بخش دوم نشست سوم پالتاکی مدیر نشست در ادامه محوربندی فوق مسائلی مطرح کرد که محورهای اصلی آن به این ترتیب میباشد:
1 - موضوع تفاوت سایت نشر مستضعفین با سایت پیشگام مستضعفین در عرصه عملی و نظری.
2 - مجهول بودن مبانی نهادسازی سایت پیشگام مستضعفین، قابل ذکر است که مدیر نشست در توضیح این محور مطرح کرد که از آنجائیکه در عرصه نهادسازی نظری و عملی سایت پیشگام مستضعفین در ادامه طولی حرکت چهل ساله نشر مستضعفین و آرمان مستضعفین میباشد (نه در رابطه عرضی و موازی) لذا با توجه به اینکه از چهل سال پیش متولیان آرمان مستضعفین در سالهای 58 و 59 توسط نهادسازی کارگری و دانشجوئی و دانش آموزی و زنان تحت نمادهای نظری و عملی مختلف ولی کنکریت که بازوی مستضعفین متعلق به جنبش کارگری، آوای مستضعفین متعلق به جنبش دانشجوئی، راه مستضعفین متعلق به جنبش دانش آموزی، خروش مستضعفین متعلق به جنبش زنان و کانون ابلاغ اندیشههای شریعتی تحت نماد نشریه «ارشاد» متعلق به جنبش اجتماعی بود.
لذا مدیر نشست پالتاکی با طرح این فلش بک چهل ساله نتیجه گرفت که وظایف اصلی سایت پیشگام در ادامه طولی نشر مستضعفین تلاش در جهت بازتولید آن پروژههای ارتباطی عملی و نظری با شاخههای مختلف جنبش ایران پس از آسیبشناسی آن مؤلفهها حرکت آرمان مستضعفین در سالهای 58 و 59 میباشد.
3 - مدیر نشست پالتاکی در ادامه پس از طرح مؤلفه زیرساختی سایت پیشگام مستضعفین به طرح مؤلفه دیگر ساختاری جهت دستبابی به اهداف سایت پیشگام مستضعفین پرداخت که عبارت بود از بسترسازی دموکراتیک جهت تولید و تولید کننده فکر و اندیشه در عرصه خرد جمعی و مبانی سازی تئوریک که از نظر او مؤلفههای ساختاری مثل:
الف – انتقال کلامی نشستهای پالتاکی به سایت پیشگام.
ب – انتقال خبرنامه مستضعفین به سایت پیشگام.
ج – انتقال نشر مستضعفین به سایت پیشگام.
د – انتقال دستاوردهای گذشته آرمان مستضعفین و آوای مستضعفین به آرشیو مستضعفین سایت پیشگام.
ه – انتقال نظرات مختلف بدون در نظر گرفتن مسئولیت طرح نکته نظرات محتوای آنها تنها از زاویه طرح آن هم در چارچوب مانیفست نظری و عملی سایت پیشگام مستضعفین در قسمت تربیون آزاد مستضعفین سایت پیشگام مستضعفین.
و – انتقال سوالها و پرسش همراه با پاسخ آنها در قسمت با مخاطبین آشنای مستضعفین سایت پیشگام ایران.
ز - طرح کامنتهای اصلاح شده در چارچوب مانیفست نظری و عملی سایت پیشگام مستضعفین با در نظر گرفتن تمام مسائل امنیتی در قسمت پژواک مستضعفین، سایت پیشگام مستضعفین.
4 – مدیر نشست در ادامه به رسالت سایت پیشگام در دامن زدن به مبارزات مدنی در راستای دستیابی به جامعه مدنی پرداخت که در این رابطه بر این محورها تکیه کرد:
اولا از دیدگاه ما دستیابی به جامعه مدنی تنها در عرصه اعتلای نظری و عملی جنبشهای سه گانه دموکراتیک و کارگری و اجتماعی ممکن میباشد نه تکیه کردن به اختلاف جناحهای قدرت در عرصه مبارزه پارلمانتاریستی و لذا در راه دستیابی به جامعه مدنی در ایران باید این هدف را به جای دیده بانی کردن بازی تقسیم قدرت بین جناحهای قدرت حاکم رژیم مطلقه فقاهتی در چارچوب اعتلای مبارزات صنفی و سیاسی جنبشهای سه گانه ایران جستجو کرد.
ثانیا پیشگام مستضعفین ایران باید پیوسته به این امر خودآگاهی داشته باشد که او فقط پیشگام است یعنی تنها باید گامی جلوتر از تودهها حرکت کند نه اینکه فرسنگها از تودهها فاصله بگیرد.
ثالثا سختترین کار پیشگام مستضعفین ایران ارتباط با جنبشهای سه گانه دموکراتیک و کارگری و اجتماعی ایران میباشد، چراکه تا زمانی که این رابطه چه در عرصه نظری و چه در عرصه عملی دو طرفه نشود «آب در هاون کوفتن خواهد بود.»
5 - پس از طرح سخنان مدیر نشست در مقدمه بخش دوم نشست سوم پالتاکی شور دیالوگی خویشاوندان پالتاکی در رابطه با موضوع اصلی نشست آغاز شد، محورهای صحبت شده خویشاوندان پالتاکی در این رابطه عبارت بودند از:
الف – چگونه میتوانیم از طریق سایت پیشگام با جنبشهای سه گانه دموکراتیک و کارگری و اجتماعی رابطه دو طرفه ایجاد کنیم؟
ب - ارتباط دو طرفه با مخاطب توسط سایت پیشگام مستضعفین ایران تنها از طریق کامنت گذاری و طرح مقالات دیگران و نقل مطالب در باب جنبشهای سه گانه و دو مرحلهائی کردن ارتباط توسط سر پل قرار دادن گروهای تربیت شده پیشگام و تقسیم کار کردن بین مسئولین و نمایندگان جنبشهای سه گانه در سایت پیشگام مستضعفین ایران ممکن میباشد بطوریکه هر بخش از جنبش در سایت پیشگام مستضعفین ایران باید دارای نماینده خاص خود باشد.
ج – از آنجائیکه جامعه ایران نیازمند به کار نظری در عرصه اقتصاد و سیاست و اجتماع میباشد سایت پیشگام مستضعفین ایران برای بیمه کردن حرکت خود میبایست خود را متعهد به پاسخگوئی این نیازها بداند.
د - برای اعتلای حرکت سایت پیشگام مستضعفین ایران، ما میبایست بر پالتاکی تکیه کنیم و برای تحقق این امر باید جلسات پالتاکی را به دو قسمت پالتاکی باز یا آزاد و پالتاکی بسته و محدود دعوت شده تقسیم بکنیم.
ه - از آنجائیکه جنبش کارگری ایران یک جنبش صنفی میباشد و پیوسته در تاریخ گذشته حیات خود صنفی عمل کرده است لذا سایت پیشگام جهت به حرکت در آوردن جنبش کارگری باید با سر پل قرار دادن جنبش دانشجوئی در راه این هدف خود تلاش کند.
و - مقصود از رابطه سایت پیشگام با جنبشهای سه گانه دموکراتیک و کارگری و اجتماعی ایران چیست؟ آیا این رابطه باید یک رابطه عملی و واقعی باشد یا یک رابطه مجازی و نظری و ایدئولوژیکی؟
ز - چگونه سایت پیشگام مستضعفین ایران میتواند رابطه منولوگ نشر مستضعفین را بدل به رابطه دیالوگ دو طرفه بکند؟
ح – کامنتهای نشر مستضعفین باید مانند گذشته بسته باقی بماند اما در سایت پیشگام مستضعفین ایران باید شرایطی فراهم بکنیم تا افراد بتوانند با کامنت گذاری نکته نظرات خود را اعلام کنند.
ط – دامن زدن به دیالوگ در جامعه ایران بزرگترین وظیفه سایت پیشگام مستضعفین ایران میباشد.
ب – ما و سومین نشست پالتاکی:
حال پس از طرح محورهای خویشاوندان پالتاکی در نشست سوم، میپرازیم به طرح دیدگاههای خودمان در این رابطه:
1 - پیشنهاد میشود قبل از آغاز هر نشست پالتاکی مدیر نشست به صورت مشخص تاریخ و شماره نشست را اعلام نماید تا به خاطر اختلاف فاز زمانی که بین نشستها و تحلیل این نشستها که در نشر مستضعفین میآید مخاطبین مانند اصحاب پالتاکی دچار اشتباه برداشت نشوند.
2 - گاها بعضی از قسمتهای ضبط شده نشستهای پالتاکی دارای کیفیت خوبی نمیباشند لذا این امر باعث میگردد که نظر بعضی از خویشاوند برای ما قابل فهم جهت چکش کاری نباشد.
3 - حتما ضبط این نشستها به یاران نشر انتقال داده شود تا نشر گرفتار گسستگی در نظرات خویشاوندان پالتاکی نشود برای نمونه ضبط نشست دوم تا کنون به اصحاب نشر نرسیده است.
4 - تقاضا میشود اکیدا از نام بردن اشخاصی که در قید حیات هستند چه به صورت مدحی و یا ذمی به خاطر مسائل امنیتی خودداری شود، زیرا خود طرح نظرات بدون طرح اسم و رسم میتواند برای مخاطبین راه گشا باشد.
5 - خویشاوندان پالتاکی باید معتقد به تئوری مرگ مولف باشند و در عرصه نقادی به این حقیقت واقف باشند که متن یا سخن تا زمانی که توسط نویسنده یا گوینده گفته و نوشته نشده است در اختیار مالک آن میباشد به محض اینکه متنی نوشته شد یا سخنی گفته شد در عرصه نقادی باید رابطهاش از گوینده و نویسنده آن جدا کرد و به صورت مستقل از گوینده و نویسنده به چکش کاری آن پرداخت «فانظر الی ما قال ولا تنظر الی من قال – نگاه کنید که چه میگویند، ننگرید که چه کسی میگوید» (امام علی)
6 - به لحاظ معرفت شناسانه و اپیستمولوژی نقد نشر مستضعفین باید با یک نگاه برون معرفتی صورت گیرد نه درون معرفتی چراکه اگر با یک نگاه برونی به نقادی نپردازیم در حصار نقادی با نگاه درونی گرفتار برخوردهای هیستریک و شخصی میشویم و لذا راهی به جائی نخواهیم برد.
7- در عرصه نقادی باید همیشه آنچنانکه معلم کبیرمان شریعتی گفت دعایمان این باشد که «خدایا عقیده مان را از دست عقده هامان مصون بدار، به ما تحمل عقیده مخالف ارزانی کن، خودخواهی را چندان در ما بکش یا چندان بر کش تا خودخواهی دیگران احساس نکنیم.»
8 - هرگز در نشستهای پالتاکی جهت به کرسی نشاندن نظرات خود بر چماق تهدید مثل ترک جلسات پالتاکی تکیه نکنیم چراکه تنها تئوری و منطق است که پشتوانه کلام و ادعای افراد میباشد و میتواند بسترساز مثمرثمر بودن ادعا در مخاطب بشود نه چماق و تهدید و تحریم و برخوردهای شخصی ضد پرنسیپی خارج از گود و جاده خاکی رفتن، لذا هرگز نباید حضور در نشستهای پالتاکی بسترساز منت گذاری بر مدیریت پالتاکی بشود این کار امری به غایت زشت و ناپسند است کسی باید در پالتاکی حضور پیدا کند که احساس مسئولیت نسبت به این حرکت دارد و به قول شریعتی «آنچنان احساس وظیفه بکند که حتی در تقسیم کار اگر وظیفه او سبزی پاک کردن هم بشود او با طیب خاطر بپذیرد و منتی بر کسی نداشته باشد و اصلا این یک تجربه تاریخی است که افرادی که دارای توپ خانه قوی هستند در عرصه پیاده نظام ضعیف خواهند بود.»
9 - حداقل انتظار ما از خویشاوندان پالتاکی این است که قبل از نشست طبق اعلامیه مدیر پالتاکی مقاله موضوع بحث را بخوانند نه اینکه در ضمن بحث درون پالتاکی بخواهند به موضوع بحث اطلاع و آگاهی پیدا کنند و به همین دلیل است که معلم کبیرمان شریعتی میگوید «بکوشید که در برابر مخاطب خود در عرصه دیالوگ پیش از آنکه فکر کنید که در پاسخ چه بگوئید تمام تلاش خود را بر این بگذارید که مخاطب تو چه میگوید.»
10 - باید عنایت داشته باشید که نقد و بررسی دیگران نسبت به صحبتهای شما در پالتاکی کمال احترام و ارزشی است که دیگران برای شما قائل هستند، لذا هرگز نقد دیگران به خود را موعظه و نصیحتگوئی تلقی نکنید.
11 - این را خوب بدانید که بهترین مخاطب شما آنهائی هستند که در چارچوب نقادی صحبتهای شما اندیشههای شما را جهت عمل و عینیت بخشیدن به گزینش میکشند. بنابراین اینکه در این نشست گفته شده است که اصحاب نشر باید مثل دانش آموز در برابر پالتاکی بنشیند و سمعا و طاعتا حرفهای پالتاکی را گوش بکنند و عمل نمایند صحبتی به غایت زشت و غیر منطقی و خارج از دیسکورس شریعتی و رهپویان راه شریعتی میباشد.
12 - برعکس آنچه که در این نشست توسط مدیر نشست مطرح شد هرگز در نقادی متن یا سخن نباید به این فکر کنیم و توجه داشته باشیم که گوینده یا نویسنده این نشستها چند سال زندان بوده یا چند سال مبارزه کرده است خود ادعا برای ما مهم است لذا «الدلیل علی المدعی است» و به همین دلیل است که طه حسین مصری در کتاب «علی و بنون» جلد دوم آن زمانی که به این کلام امام علی میرسد که در جنگ جمل خطاب به یکی از یاران خود فرمود «ان الحق و الباطل لا یعرفان باقدار الرجال اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله - حق و باطل را با ترازوی رجال وزن نکن برعکس اشخاص را با ترازوی حق و باطل وزن کن» میگوید از بعد از قطع وحی سخنی به این بزرگی بر کلام بشر جاری و ساری نشده است.
13 - آنچنانکه لنین میگوید «بکوشیم تا در عرصه نقادی آنچنان بی رحمانه بر یکدیگر تازیانه بزنیم تا درد تازیانه اغیار بیرونی احساس نکنیم.»
14 – آنچنانکه پروفسور برگ میگوید و معلم کبیرمان شریعتی در کنفرانس «از کجا آغاز کنیم؟» از او نقل و قول میکند «باید به جغرافیای حرف توجه داشته باشیم و هرگز در تحلیل و نقادی یک حرف آن را خارج از جغرافیای حرف نقادی نکنیم چراکه گرفتار خطا و گمراهی میشویم» برای نمونه در جلسه فوق موضوع کمیتگرائی و کیفیتگرائی که در مقاله نیم نگاه به پالتاکی شماره 71 نشر آمده است این موضوع مربوط به قبل از تشکیل جلسات پالتاکی بوده است که اصحاب نشر جهت بسترسازی نظری پالتاکی داوطلبانه به طرح آنها پرداخته است اما از آنجائیکه دست اندرکاران اجرائی نشر جهت طولانی نشدن مقالات نشر آنها را قسمت بندی میکنند این امر باعث شده تا قسمت دوم آن مقاله پیشنهادی اصحاب نشر در شماره 71 مطرح بشود. بنابراین برعکس همه «ان قلت» هائی که در سومین نشست پالتاکی توسط خویشاوندان پالتاکی مطرح شده است در این نشست اصلا موضوع کمیتگرائی و کیفیتگرائی ربطی به نشست قبل پالتاکی نداشته است و تا این زمان نشست دوم پالتاکی به دست ما نرسیده است تا به آنالیز و بررسی آن بپردازیم خود این امر معرف آن است که نیم ساعت اولیه نشست سوم خویشاوندان پالتاکی و آن قیل و قالها همگی سالبه انتفاع به موضوع بوده است چراکه خویشاوندان پالتاکی اصلا توجهی به جغرافیا حرف نداشتهاند.
15 - عادت کنیم قبل از گفتن یک حرف یا زدن یک مثال به فونکسیون آن حرف یا مثال در مخاطب در حال و آینده توجه بشود و آنچنانکه سعدی میگوید «عاقل آن است که اندیشه کند پایان را» و باز آنچنانکه ویتگنشتاین اتریشی میگوید «سخن و زبان خود را تجلی گاه همه تئوری و اندیشه خود بدانیم» در این رابطه در نشست فوق طرح مثال سطل اشغال آخر شب زندان گوهردشت که از طرف یکی از خویشاوندان پالتاکی مطرح شد به غایت بی ربط و خارج از دیسپلین و نزاکت سیاسی و اخلاقی میباشد چراکه طرح این مثال زشت تنها شانتاژی جهت به کرسی نشانیدن ادعای سالبه انتفاع به موضوع خود میباشد. اینچنین نباید باشد که در نشستهای پالتاکی هر چه به ذهنمان رسید و سر زبانمان آمد بدون فکر مطرح کنیم و آن را دلیلی برای مدعای خود تلقی کنیم به همین دلیل است که مولوی میگوید:
این زبان چون سنگ فم آتش وش است / وآنچه بجهد از زبان چون آتش است
سنگ و آهن را مزن برهم گزاف / گه زروی نقل گه از روی لاف
زآن که تاریک است و هر سو پنبه زار / در میان پنبه چون باشد شرار
ظالم آن قومی که چشمان دوختند / وز سخنها عالمی را سوختند
عالمی را یک سخن ویران کند / روبهان مرده را شیران کند
مثنوی – دفتر اول – سطر 14- ص 34
16 - دوستان پالتاکی توجه داشته باشند که در برابر یکساعت نشست آنها اصحاب نشر برای اینکه این نشستهای پالتاکی دارای فونکسیون و تاثیر اجتماعی و تاریخی باشد گاها بیش از صد ساعت روی یکساعت نشست پالتاکی کار فردی و جمعی میکنند چراکه معتقدند تنها عبور نشستهای پالتاکی از آسیاب نظری و عملی نشر است که میتواند به این نشستها همه چیز بدهد و آن را مستدام بکند و در چارچوب عبور از این آسیاب نشر است که نشر تلاش میکند که خود آنچنانکه پالتاکی را نقد میکند از نقدهای پالتاکی در عرصه عمل و نظر توشه برگیرد.
17 - عفت کلام و حفظ احترام متقابل نخستین درس اخلاقی است که اصحاب پالتاکی باید برای ماندگار شدن تلاش خودشان به آن توجه بکنند.
18 - اگر پالتاکی محل به هم زدن شمشیرهای اندیشه جهت صیقل دادن و تیز کردن آن شمشیرها میباشد باید توجه کنید که در آسیاب نشر این شمشیرهای صیقل یافته دوبار بازسازی و بازنگری و بازتولید میشود و از آن شیره خام سعی میشود تا آنچنان که فرانسیس بیکن میگوید «زنبوروار عسل بسازند نه اینکه عنکبوت وار ببافتد یا مورچه وار بدون استحاله آنها را در ذهن خود انبار بکند.»
19 - سایت پیشگام مستضعفین ایران و نشر مستضعفین ایران و پالتاکی سه پروژه مختلفی هستند که هر کدام برحسب موضوعی که دارند رسالت و تعریفی متفاوت پیدا میکنند و لذا برحسب تعریف و رسالت و موضوع کار خود باید تحلیل بشوند، هر چند که در نگاه کلی در طول همدیگر و برای انجام یک هدف تلاش میکنند. موضوع نشر مستضعفین ایران در راستای جایگاه قبلی آرمان مستضعفین ایران به عنوان ارگان عقیدتی سیاسی حرکت ما از آغاز تکوین اسلام تا کنون میباشد. بنابراین رسالت این پروژه تبیین و تشریح و ترویج و تبلیغ ارگان عقیدتی و سیاسی حرکتمان میباشد، طبیعی است که این جایگاه خودویژه میطلبد تا از زاویه ارگان عقیدتی سیاسی این حرکت به آن نگاه کنیم نه اینکه یک نشریه یا سایت هویتی سیاسی ببینیم.
اما موضوع پالتاکی دامن زدن به اجتهاد تئوریک در عرصه دیالوگ و گفتگو است در صورتی که موضوع سایت پیشگام سر پل اتصال ما با جنبش سیاسی، جنبش دموکراتیک، جنبش اجتماعی و جنبش کارگری است طبیعی است که هر کدام از این سه پروژه باید در جایگاه خاص خودشان مورد مطالعه قرار بگیرد یعنی زمانی که از نشر مستضعفین ایران سخن میگوئیم باید در نظر داشته باشیم که باید ارگان عقیدتی و سیاسیمان از آغاز تا امروز مورد بررسی قرار گیرد و این ارگان عقیدتی سیاسی باید همیشه و در هر مرحله از حرکت ما در جایگاه خود مستحکم بماند و در این رابطه در هیچ شرایطی با کسی یا جریانی در اصول اهل گذشت و معامله نیستیم هر چند که آمادهایم تمام اصولمان توسط نقدهای درونی و برونی دیگران خارج از چارچوب خود نشر به چالش کشیده شود ولی سنگر ارگان عقیدتی و سیاسی ما پیوسته پا بر جا خواهد ماند و انتقال فراکسیون نظری در نشر خط قرمز ما میباشد چرا که بسترساز اپورتونیسم میباشد.
به اصولمان اعتقاد داریم و حاضریم در این رابطه هزینه بکنیم آنچنانکه در طول چهل سال گذشته هزینه دادهایم و لذا هر گونه پیشنهادی برای نقد و اعتلاء و اجتهاد تئوری نشر باید در چارچوب سایت پیشگام مستضعفین صورت بگیرد نه کامنتهای نشر مستضعفین در صورتی که در عرصه پالتاکی بحث ما در باب این است گه اگر بپذیریم که بحران جنبشهای چهارگانه سیاسی و دموکراتیک و اجتماعی و کارگری ایران از صد سال پیش تا کنون بحران تئوریک میباشد و اگر بپذیریم که تا زمانی که ما نتوانیم از بحران تئوریک جنبش در شاخههای مختلف آن رهائی پیدا کنیم امکان تغییر ساختاری در جامعه ایران وجود ندارد و باز اگر بپذیریم که اجتهاد تئوریک در مسیر نجات از این بحران در گرو تکیه بر خرد جمعی است و این خرد جمعی تنها از مسیر گفتگو و دیالوگ حاصل میشود، پالتاکی ضرورت و جایگاه خود را پیدا میکند چراکه پالتاکی گامی در این مسیر است.
اما در عرصه سایت پیشگام مستضعفین ایران سخن ما در باب ارتباط با شاخههای مختلف جنبش ایران است و اصلا موضوع سایت پیشگام مستضعفین ایران جنبشهای ایران است چراکه به عنوان مقدمه شروع سایت پیشگام همگی به این اصل ایمان آوردیم که هر گونه تغییر پایدار در جامعه ایران تنها از مسیر جنبشهای ایران میگذرد نه از مسیر جنگ رقابت قدرت بین جناحهای حاکم رژیم مطلقه فقاهتی، لذا تا زمانی که در ایران تغییر از مسیر جنبشها عبور نکند آن تغییر در جامعه ایران یک تغییر پایدار نخواهد بود زیرا بازوی چنین تغییری در جامعه ایران فقط و فقط جنبشهای ایران هستند نه جناحهای داخلی و خارجی رژیم مطلقه فقاهتی تحت عنوانهای گوناگون به همین دلیل در عرصه مهندسی سایت پیشگام مستضعفین ایران ما باید مسیرهای پیوند دو طرفه بین خودمان و جنبشهای چهارگانه:
1 - سیاسی که شامل نیروهای و جریانهای پیشرو میباشند.
2 - جنبش دموکراتیک که شامل جنبش دانشجو، معلمان، زنان، کارمندان و دانش آموزان میشود.
3 - جنبش سوسیالیستی که شامل جنبش کارگری ایران میشود.
4 - جنبش اجتماعی مردم ایران تبیین نمائیم.
نهادسازی در عرصه فضای مجازی و فضای عینی باید در این رابطه صورت گیرد، لذا طرح سوال ماهیت ارتباط ما با جنبشهای ایران در نشست سوم پالتاکی اینکه این تماس آیا نظری است یا عملی؟ پاسخی برحسب شرایط زمانی و مکانی حرکت ما دارد. بنابراین تا زمانی که ما با سه پروژه نشر مستضعفین و پروژه پالتاکی و پروژه سایت پیشگام به صورت علمی برخورد نکنیم و هر کدام در جایگاه خاص خودشان مورد شناسائی قرار ندهیم و رسالت و وظیفه هر کدام را مشخص نکنیم، نمیتوانیم در راه اعتلای حرکت این سه پروژه ارائه طریق علمی بکنیم.
ادامه دارد