انتخابات مجلس عراق و بازتاب‌های داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی آن – قسمت چهارم

 

10- آنچنانکه مبانی لیبرال دموکراسی سرمایه‌داری در کشور آمریکا برسه پایه پول، رسانه و دنائت استوار می‌باشد، نظام سیاسی به اصطلاح لبیرال - دموکراسی عراق و لبنان و اسرائیل، نظامی فرقه‌گرایانه و هویت‌طلبانه می‌باشد که برای نمونه لیبرال - دموکراسی فرقه‌گرایانه و هویت‌طلبانه اسرائیل (که یک نظام آپارتایدی می‌باشد، توسط سوء استفاده از صنعت هولوکاست جنایت فاشیسم سرمایه‌داری جنگ بین‌الملل دوم، رژیم صهیونیستی اسرائیل می‌کوشد تا به سیاست مبتنی بر آپارتاید و پاک‌سازی قومی و جنایت ضد بشری خود بر علیه خلق مظلوم فلسطین مشروعیت بخشد) بر یهودی‌گرائی استوار می‌باشد. آنچنانکه در این نظام سیاسی فرقه‌گرایانه رژیم صهیونیستی اسرائیل تنها یهودی‌ها حق شهروندی دارند و غیر از یهودی‌ها حتی فلسطینی‌ها داخل اسرائیل که بیش از 300 هزار نفر آنها تنها در شرق بیت المقدس زندگی می‌کنند در این دموکراسی فرقه‌گرایانه از حقوق شهروندی برخوردار نمی‌باشند.

در این رابطه است که مهمترین مشخصه انتخابات اخیر مجلس عراق جوهر فرقه‌گرایانه این انتخابات و نظام سیاسی حاکم بر کشور عراق می‌باشد که همین امر عاملی شده است تا طبق اعلام دولت عراق تنها 44% از مشمولین حق رأی کشور عراق در این انتخابات شرکت کنند و 56% از افرادی که حق رأی داشته‌اند (به دلیل فساد چند لایه‌ای حاکمیت و فقر استخوان‌سوز حاکم بر جامعه بزرگ عراق و ویرانی‌های باقی مانده از تجاوزات نظامی امپریالیسم آمریکا و داعش که کشور ثروتمند عراق را بدل به بیابان‌های سوخته کرده است و دخالت سیاسی و نظامی و اقتصادی امپریالیسم آمریکا و کشورهای منطقه که در رأس آنها رژیم مطلقه فقاهتی در راستای تثبیت هژمونی خود بر هلال شیعه در منطقه می‌باشد) این انتخابات را بایکوت و تحریم کنند.

11 - توجه به آرایش جریان‌های سیاسی داخلی عراق که در انتخابات اخیر صاحب کرسی‌های قدرت شده‌اند با عنایت به اینکه در رأس آنها ائتلاف سائرون تحت رهبری مقتدی صدر با کسب 54 کرسی قرار دارد، از آنجائیکه ائتلاف سائرون پیوند بین حزب کمونیست عراق و جیش المهدی مقتدی صدر می‌باشد و نظر به اینکه شعار ائتلاف سائرون در این انتخابات «مبارزه با فساد و فقر و ویرانی و دخالت کشورهای خارجی» می‌باشد و از آنجائیکه حامیان ائتلاف سائرون نیروهای حاشیه تولید و محرومین حاشیه‌نشین شهرها هستند، خود همین امر مبین این حقیقت است که هیولای پوپولیسم ستیزه‌گر در جامعه عراق در حال ظهور و کسب هژمونی سیاسی می‌باشند که این موضوع می‌تواند آنچنانکه در دولت نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد در کشور خودمان شاهد بودیم شرایط برای بحرانی‌تر کردن اوضاع داخلی و فلاکت مردم محروم عراق فراهم کند، همچنین قرار گرفتن ائتلاف الفتح تحت رهبری هادی العامری فرمانده حشد الشعبی دست‌ساز سپاه قدس رژیم مطلقه فقاهتی با کسب 47 کرسی در مرتبه دوم نشان دهنده این خطر استراتژیک برای جامعه فلاکت‌زده عراق می‌باشد که دخالت رژیم مطلقه فقاهتی در داخل عراق در راستای تثبیت هژمونی رژیم مطلقه فقاهتی بر هلال شیعه حتی در دولت آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

قرار گرفتن جریان‌های حامی دخالت امپریالیسم آمریکا در عراق که در رأس آنها حزب دموکرات بارزانی و ائتلاف الوطنیه ایاد علاوی قرار دارد، نشان دهنده شکست همه جانبه استراتژی تجاوزگرایانه امپریالیسم آمریکا در کشور عراق می‌باشد که از بعد از شکست حزب دموکرات کردستان تحت رهبری مسعود بارزانی (در جریان همه پرسی اخیر و سیاست تجزیه‌طلبانه او که باعث گردید تا تمامی دستاوردهای فدرالیسم خلق کرد به باد نیستی برود) بن‌بست استراتژی تجاوزگرانه امپریالیسم آمریکا به عراق بیشتر هویدا شده است. شکست ائتلاف دوله القانون نوری المالکی در این انتخابات که برعکس انتخابات قبلی که 92 کرسی به دست آورده بود، تنها 26 کرسی به دست آورده است، نشان دهنده شکست سیاست سرکوب و سرسپردگی جناح نوری المالکی در عراق می‌باشد.

12 - انتخابات اخیر مجلس عراق این حقیقت را برای ما عریان کرد که تا زمانیکه دموکراسی بر دو اصل:

الف - حقوق برابر همه شهروندهای جامعه.

ب - حق تعیین سرنوشت علی السویه برای همه مردمان جامعه تعریف نشود، نظام‌های سیاسی به اصطلاح دموکراسی فرقه‌ای و هویتی هرگز و هرگز نمی‌توانند توسط خیمه شب بازی‌های دموکراسی فرقه‌ای و هویتی بسترها جهت همبستگی و پیوند مردم در آن جامعه فراهم نمایند.

13 - انتخابات مجلس عراق نشان داد که بزرگترین آفت و آسیب حاکمیت داعش بر بیش از یک سوم خاک عراق در سال‌های اخیر و در فرایند پسااشغال نظامی امپریالیسم آمریکا به عراق (که عظیم‌تر از ویرانی‌ها و کشتار و جنایت‌های جریان داعش بر مردم مظلوم عراق می‌باشد) تغییر هیرارشی اجتماعی جامعه عراق است، بطوریکه در این رابطه اگر داوری کنیم که ظهور هیولای فرقه‌گرایانه در انتخابات اخیر عراق و ظهور هیولای پوپولیسم ستیزه‌گر در عراق مولود همین فروپاشی هیرارشی اجتماعی توسط داعش می‌باشد، داوری دور از ذهن نکرده‌ایم.

14 - انتخابات مجلس عراق نشان داد که فقر و فساد و ویرانی‌های مولود تجاوز و اشغال نظامی عراق توسط امپریالیسم آمریکا و حاکمیت داعش به عنوان مشکل عمده مردم عراق می‌باشد. پر واضح است که حمایت حاشیه تولید از پوپولیسم ستیزه‌گر عراق در راستای طرح این حقیقت می‌باشد که سه مشکل اساسی امروز جامعه عراق یعنی فساد چند لایه‌ای دستگاه حاکمیت و فقر استخوان‌سوز و مقابله با ویرانی‌های به جا مانده باید در راستای مبارزه با دخالت قدرت‌های خارجی اعم از امپریالیسم آمریکا و رژیم مطلقه فقاهتی صورت بگیرد.

15 - انتخابات مجلس عراق نشان داد که در نظام سیاسی به اصطلاح دموکراسی فرقه‌ای و هویتی:

اولاً تعدد مراکز تصمیم‌گیری نمی‌تواند در راستای دموکراسی و تقسیم قدرت بالائی‌ها با پائینی‌های جامعه باشد.

ثانیاً فدرالیسم یا تمرکززدائی و به رسمیت شناختن خودمختاری تا زمانیکه بر مبنای دموکراتیک استوار نباشد، نمی‌تواند عامل عمومی شدن دموکراسی در یک جامعه بشود. بدین خاطر فونکسیون فدرالیسم زمانی در یک جامعه دارای سمت و سوی مثبت جهت تمرکززدائی افقی و عمودی قدرت می‌شود که فدرالیسم در چارچوب دموکراسی مستقیم یا شورائی و یا متکی بر جامعه مدنی جنبشی تکوین یافته از پائین مادیت پیدا نماید، چراکه دموکراسی به عنوان نظام اجتماعی و نظام سیاسی عبارت است از «توزیع عمودی قدرت نه توزیع افقی قدرت بین بالائی‌های حکومت»، طبیعی است که اگر فدرالیسم بخواهد به عنوان بستر توزیع عمودی قدرت مطرح شود، باید «فدرالیسم در چارچوب دموکراسی مستقیم یا دموکراسی شورائی و یا جامعه مدنی جنبشی تکوین یافته از پائین تعریف بشود.»

تجربه فدرالیسم اهدائی امپریالیسم آمریکا به خانواده بارزانی در کردستان عراق و ناتوانی این فدرالیسم جهت تقسیم عمودی قدرت در کردستان عراق و بدل شدن این فدرالیسم به تقسیم افقی قدرت بین دو جریان حزب دموکرات کردستان بارزانی و اتحاد میهنی کردستان طالبانی و کوسرت رسول (که در انتخابات مجلس عراق بارزانی با 25 کرسی و کوسرت رسول جانشین طالبانی با 18 کرسی این تقسیم افقی قدرت را به نمایش گذاشتند) این حقیقت را برای ما روشن می‌سازد که فدرالیسم تنها در چارچوب نظام اجتماعی و سیاسی دموکراسی مبتنی بر حقوق برابر شهروندی و حق تعین سرنوشت همگانی می‌تواند در راستای تقسیم عمودی قدرت به کار گرفته شود؛ وگرنه فدرالیسم در خدمت تقسیم قدرت افقی بین بالائی‌های حاکمیت به کار گرفته می‌شود.

16 - انتخابات مجلس عراق نشان داد که تشتت‌گرائی در فرقه‌های مذهبی و قومی در شرایط پساداعش به علت تغییر هیرارشی اجتماعی جامعه عراق به شدت ادامه پیدا کرده است، آنچنانکه دیدیم که در این انتخابات «شیعه فرقه‌گرایانه هزار تکه شد» و «کردها و سنی‌ها هم از این تشتت‌گرائی مصون نماندند»، بی‌شک عامل اصلی تشتت‌گرائی فوق منهای تغییر هیرارشی اجتماعی جامعه عراق، رویکرد قدرت‌گرایانه یا رویکرد کسب قدرت سیاسی جریان‌های دست‌ساز سیاسی می‌باشد که متاسفانه این رویکرد در عرصه نظام سیاسی به اصطلاح دموکراسی فرقه‌گرایانه و هویتی امروز عراق شرایط همه جانبه جهت رشد خود پیدا کرده‌اند.

17 - انتخابات مجلس عراق نشان داد که اسلام فقاهتی نه در شکل فقاهتی شیعه و نه در شکل فقاهتی سنی آن نمی‌تواند بسترساز هویت ملی جهت ایجاد حقوق شهروندی برابر و حق تعیین سرنوشت همگانی برای جامعه عراق بشود، شکست اسلام فقاهتی در دو مؤلفه شیعی و سنی آن در عراق می‌تواند برای مردم عراق نویدبخش این پیام باشد که ورود اسلام فقاهتی در عرصه جامعه و سیاست و قدرت و حکومت جز ویرانی و تفرقه و سرکوب و ایجاد نفرت عمومی نسبت به دین و اسلام و مذهب دستاوردی نخواهد داشت، چراکه جوهر اسلام فقاهتی در تحلیل نهائی در راستای کسب قدرت و کسب هژمونی (البته با رویکرد واپس‌گرایانه و ارتجاعی) می‌باشد.

شعار «جنگ، جنگ تا پیروزی» و شعار «جنگ، جنگ تا رفع فتنه در کل جهان» و شعار «جنگ برای ما نعمت بود» و شعار «اقتصاد مال خرها است» و شعار «مردم ما برای خربزه انقلاب نکرده‌اند» و شعار «اشغال سفارت آمریکا انقلاب دوم می‌باشد» و شعار «صدور انقلاب در خطبه‌های عربی نماز جمعه» در دهه اول عمر رژیم مطلقه فقاهتی حاکم، خود مبین همین جوهر اسلام فقاهتی در ایران می‌باشد و صد البته این بزرگترین پیام انتخابات مجلس عراق برای مردم ایران است.

پایان