آسیبشناسی جنبش اعتراضی و فراگیر و خودانگیخته و خودجوش اردوگاه بزرگ، مستضعفین ایران در دی ماه 96 – قسمت چهارم
8 - در جریان اعتلای جنبش اعتراضی خودانگیخته دی ماه 96 جریان به اصطلاح اصلاحطلب، مخالفتی سرسختانهتر از جناح به اصطلاح اصولگرایان با جنبش خودانگیخته دی ماه 96 از خود نشان دادند، هر چند که از بعد از افول این جنبش کوشیدند با طرح شعار «آزادی زندانیان و مخالفت با شکنجه آنها» از موضع افراطی گذشته خود در این رابطه عقبنشینی کنند. پر واضح است که علت مخالفت سرسختانه جناح به اصطلاح اصلاحطلب درون رژیم مطلقه فقاهتی و موضعگیری وقیحانه سیدمحمد خاتمی و شیخ حسن روحانی در این رابطه به دلیل آن بود که جناح به اصطلاح اصلاحطلب به درستی میدانند که اگر رژیم مطلقه فقاهتی نباشد و یا اگر موجودیت رژیم مطلقه فقاهتی به خطر بیافتد «بازنده اصلی خود این جناح میباشند.»
به همین دلیل برعکس جریان راست پوپولیسم ستیزهگر و غارتگر دولت نهم و دهم تحت هژمونی محمود احمدینژاد که استمرار حیات جریان پوپولیسم ستیزهگر و غارتگر خودشان را در فروپاشی و بحران رژیم مطلقه فقاهتی میبینند و در چارچوب بازسازی پایگاه اجتماعی گذشته خود و مبارزه با حذف جریان خود توسط حزب پادگانی خامنهای، تلاش میکنند تا کل موجودیت نظام را به چالش بکشند و آنچنانکه محمود احمدینژاد در سفر به بوشهر اعلام کرد: «اگر ما مخالف رهبری باشیم، باید بمیریم؟» به صورت علنی عَلم مخالفت با خامنهای را بلند کرد، جریانهای رنگارنگ به اصطلاح اصلاحطلب درون نظام از سبز، سفید تا بنفش آن استمرار حیات سیاسی خود را در گرو حفظ موجودیت نظام مطلقه فقاهتی تحت زعامت مقام عظمای ولایت میدانند. آنچنانکه شیخ حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات رئیس جمهوری عامل پیروزی خودش را در «عنایت امام زمان و درایت رهبری تئوریزه کرد، نه رأی مردم نگونبخت ایران»، لذا در این رابطه است که اردوگاه بزرگ مستضعفین ایران در جریان جنبش اعتراضی خودانگیخته خود در دی ماه 96 اعلام کردند که «ملت گدائی میکند / آخوند خدائی میکند.»
9 - هر چند ماهیت و جوهر اولیه جنبش خودانگیخته دی ماه 96 اردوگاه بزرگ مستضعفین ایران با شعار «تورم، گرانی / پاسخگویش شمائید» و «نه به گرانی» از مشهد در روز پنج شنبه مورخ 7/10/96 آغاز شد، اما جنبش مطالباتی آغازین در عرصه جنبش اعتراضی خودانگیخته دی ماه 96 به صورت انفجاری و غیر قابل پیشبینی هم به لحاظ افقی در 90 شهر کشور توسعه پیدا کرد و هم به لحاظ عمودی در اندک مدتی پس از اعتلای جنبش مطالباتی فوق در مشهد این جنبش مطالباتی اولیه بدل به جنبش اعتراضی گردید و شعار «نه به گرانی» و شعار «تورم، گرانی / پاسخگویش شمائید» بدل به شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «پلیس برو دزد بگیر» و «سوریه را رها کن / فکری به حال ما کن» شد؛ به عبارت دیگر در اندک مدتی پس از اعتلای جنبش اعتراضی خودانگیخته مطالباتی مشهد در روز پنج شنبه هفتم دی ماه 96 این جنبش خودانگیخته مطالباتی و دادخواهانه تغییر ماهیت و جوهر داد و بدل به جنبش اعتراضی خودانگیخته شد.
10 - جنبش مطالباتی خودانگیخته فوق به محض ورود به جنبش اعتراضی، بدل به اکسیونیزم و شورش سیاسی شد. در نتیجه همین استحاله به شورش باعث گردید تا جنبش فوق در فرایند اعتراضی جوهر صد در صد سیاسی پیدا کند و به موازات این استحاله مضمون بود که کل موجودیت نظام مطلقه فقاهتی حاکم برای اولین بار در طول عمر 39 سال رژیم مطلقه فقاهتی به صورت فراگیر در بیش از 90 شهر ایران توسط تودههای اردوگاه بزرگ مستضعفین ایران به چالش کشیده شد و شعارها به شدت رادیکالیزه گردید.
11 - استحاله زودرس جنبش مطالباتی به جنبش اعتراض یا شورش همگانی باعث ظهور آفاتی در این جنبش خودانگیخته گردید که از جمله آنها میتوان به قهرآمیز و آنتاگونیست شدن این شورش اشاره کرد که شرایط برای سرکوب این قیام توسط رژیم مطلقه فقاهتی فراهم ساخت.
12 - جنبش اعتراضی دی ماه 96 اردوگاه بزرگ مستضعفین ایران در شرایطی ظهور کرد که توازن قوا به سود رژیم مطلقه فقاهتی حاکم بود، چرا که هم سلاح و هم سازماندهی و دیسیپلیزه بودن از مشخصه حاکمیت بود. مضافاً اینکه با کند کردن سرعت اینترنت و فیلترینگ کردن شبکههای اجتماعی حتی امکان پیوند در فضای مجازی از کنشگران جنبش اعتراضی سلب کردند.
13 - در جنبشهای اعتراضی و مطالباتی و دادخواهانه و اعتصابی هر چه هزینه مبارزه کمتر باشد و هر چه مبارزه غیر آنتاگونیستیتر باشد، به علت اینکه شرایط برای اعمال خشونت از طرف رژیم مطلقه فقاهتی حاکم آماده نمیباشد، امکان سرکوب فراگیر جنبش وجود ندارد.
14 - از مهمترین آفتهای جنبش اعتراضی دی ماه 96 اردوگاه بزرگ مستضعفین ایران، ماهیت آکسیونیزم این جنبش اعتراضی بود که همین ماهیت آکسیونیزمی جنبش اعتراضی فوق باعث گردید تا این قیام و شورش صورتی احساساتی و اتمیزه و موقتی و کوتاهمدت و بدون برنامه و بدون رهبری درونجوش و خودبخودی رشد کند.
15 - استحاله سریع جنبش مطالباتی و دادخواهانه به جنبش اعتراضی و شورش و قیام فراگیر باعث گردید تا شرایط برای استحاله جنبش اعتراضی فوق به جنبش اعتصابی و یا پیوند جنبش اعتراضی فوق به جنبش اعتصابی کارگران و معلمان و کارمندان فراهم نشود.
16 - تنها جنبش اعتصابی هست که میتواند مبارزه را به صورت افقی و عمودی وارد کارگاه و کارخانه و اداره و مدرسه و دانشگاه بکند. بدون شک جنبش اعتراضی تا زمانیکه با پیوند و استحاله به جنبش اعتصابی وارد کارگاهها و کارخانهها و ادارات و مدارس و دانشگاهها نشود محدود به جنبش خیابانی میشوند؛ و همین خیابانی شدن جنبشهای اعتراضی و جنبشهای مطالباتی و جنبشهای دادخواهانه بزرگترین آفتی بوده است که در 76 سال گذشته حرکت تحولخواهانه مردم ایران را تهدید و زمینگیر کرده است، زیرا «جنبش خیابانی» علاوه بر اینکه بستر آمادهای برای سرکوب همه جانبه رژیم مطلقه فقاهتی حاکم میکند و علاوه بر اینکه شرایط برای روی آوردن جنبش به خشونت فراهم میسازد و علاوه بر اینکه جنبشهای اعتراضی خیابانی عمری کوتاه و غیر سازماندهی شده و اتمیزه دارند، «اصلاً شرایط برای ظهور رهبری درونجوش فراهم نمیشود». به همین دلیل در 76 ساله گذشته هرگز امکان ظهور «رهبری درونجوش برای جنبشهای خیابانی ایران وجود نداشته است.»
17 – بالا بودن «هزینه مبارزه» و عدم «رهبری درونجوش» و «عدم پیوند جنبش اعتراضی به جنبش اعتصابی کارگران و کارمندان و معلمان و دانشجویان» و «در غیبت جامعه مدنی جنبشی تکوین یافته از پائین» و «عدم احزاب سیاسی استخواندار مستقلی که بتواند نمایندگی گروههای پائینی جامعه ایران را به عهده بگیرند» و «در غیبت آزادی مطبوعات» و «غیبت تشکلهای مستقل مدنی اعم از سندیکاها و اتحادیههای» و غیره، سرکوب همه جانبه رژیم مطلقه فقاهتی بسترساز رکود جنبشهای اجتماعی و اعتراضی و مطالباتی و اعتصابی اردوگاه مستضعفین ایران میگردد.
18 - اگرچه جنبش اعتراضی خودانگیخته اردوگاه بزرگ مستضعفین ایران در دی ماه 96 در مدت هشت روز توانست برای اولین بار در تاریخ 39 ساله عمر رژیم مطلقه فقاهتی همه جناحها و جریانهای درون حاکمیت مطلقه فقاهتی در رنگهای مختلف سفید و بنفش و سیاه به عنوان عامل فساد چند لایهای و سیستمی و ساختاری کل نظام فروپاشیده اقتصاد سرمایهداری حاکم به نقد عملی بکشند و در این رابطه اعلام کردند که «یک اختلاس کم بشه / مشکل ما حل میشه»؛ و اگرچه جنبش اعتراضی خودانگیخته هشت روزه دی ماه 96 از تمامی خط قرمزهای رژیم مطلقه فقاهتی عبور کردند و اعلام کردند که «دزد غارت میکند / رژیم حمایت میکند» و اگرچه جنبش خودانگیخته دی ماه 96 اردوگاه بزرگ مستضعفین ایران با به چالش کشیدن کل رژیم مطلقه فقاهتی در 39 سال گذشته «یک نه بزرگ بر همه ادعاهای دروغین جناحها و جریانهای درون حاکمیت در 39 سال گذشته عمر رژیم مطلقه فقاهتی زدند»؛ و اگرچه جنبش اعتراضی خودانگیخته دی ماه 96 برعکس جنبش سبز سال 88 (که از بالا و بدنه جامعه ایران تحت رهبری میرحسین موسوی مبارزه خود را بر علیه حزب پادگانی خامنهای از سر گرفتند) از هفتم دی ماه در مشهد تا 15 دی ماه 96 به مدت 8 روز در شهرهای استان خوزستان و کردستان و کرمانشاه و آذربایجان و لرستان و گیلان و مازندران و نجفآباد و شیراز و کرج و تهران و غیره، دارای خواستگاهی عکس جنبش سبز یعنی «از قاعده به طرف بدنه هرم اجتماعی جامعه ایران داشتند» و اگرچه به علت «تقدم شعار نان، بر شعار آزادی» در جنبش اعتراضی خودانگیخته دی ماه 96 این جنبش توانست «حرکتی از پائین به بالا در عرصه مبارزه افقی و عمودی داشته باشند» و اگرچه برای نخستین بار در تاریخ 39 ساله عمر رژیم مطلقه فقاهتی به علت فراگیری ستمهای تحمیلی (رژیم مطلقه فقاهتی حاکم در مؤلفههای مختلف آن) بر کل جامعه ایران، اعم از زن و مرد، یا پیر و جوان، یا فارس و ترک و عرب و کرد و لر و بلوچ، یا حاشیهنشین و کارگر و دستفروش و معلم و بازنشسته و کارمند و مال باخته، یا سنی و شیعه و مذهبی و غیر مذهبی و غیره، کل اردوگاه بزرگ مستضعفین ایران (در دی ماه 96) به صورت خودجوش و خودانگیخته به حرکت درآمدند.
اگرچه در جنبش اعتراضی خودجوش و خودانگیخته دی ماه 96 شعار سلبی یا شعار نفیائی که دلالت بر نفی کلیت نظام مطلقه فقاهتی حاکم میکرد، پر رنگتر از شعار ایجابی بود و شعار «مبارزه با فقر و گرسنگی جایگزین شعار برابری یا عدالتطلبانه شده بود» تا اندازهای این روند در جنبشهای خودانگیخته و خودجوش اجتماعی قابل تصور و قابل قبول میباشد، چراکه تقریباً تمامی جنبشهای فراگیر و انقلابهای بزرگ اجتماعی از بعد از انقلاب کبیر فرانسه مراحل آغازین خود را از فرایند سلبی شروع کردهاند و در پروسس مبارزه پس از تثبیت و مشخص شدن شعار سلبی تودههای به پا خواسته، رفته رفته تودهها وارد فرایند ایجابی در عرصه مبارزه و شعار میگردند؛ و فرایند دوم ایجابی «الا» جایگزین فرایند اول «لا» میشوند.
19 - در جنبش خودانگیخته و خودجوش اعتراضی دی ماه 96 اردوگاه بزرگ مستضعفین ایران برای اولین بار در تاریخ 39 ساله گذشته عمر رژیم مطلقه فقاهتی حاکم دو شعار «نان و آزادی» و یا دو جنبش «مطالباتی و دادخواهانه» مردم ایران در عرصه جنبش اعتراضی و مبارزه با کل رژیم مطلقه فقاهتی حاکم پیوند پیدا کردند، هر چند که متاسفانه این پیوند مانند جنبش سبز سال 88 و جنبش دانشجوئی تیرماه 78 نتوانست بستر پیوند جنبشهای دو مؤلفهای «مطالباتی و دادخواهانه» با «جنبش اعتصابی کارگران و کارمندان و معلمان و بازنشستگان» بشود.
20 - در طول 8 روز عمر جنبش اعتراضی خودانگیخته و خودجوش دی ماه 96 این جنبش نتوانست به صورت «درونجوش» مانند جنبش مشرو طیت دوم ستارخان و باقرخان، صاحب «رهبری درونذات» خود بشود.
21 - متاسفانه در غیبت «رهبری درونجوش» و «سازمانگری» و «عدم پیوند با نهادهای مستقل مدنی و جنبشهای پیشرو»، جنبش خودانگیخته دی ماه 96 شرایط برای میوهچینی فرصتطلبان، از ترامپ امپریالیسم آمریکا گرفته تا سلطنتطلبان قدرتطلب و جریانهای طرفدار «رژیم چنج» امپریالیسم آمریکا فراهم گردید.
22 - طرح شعارهای متفرقه و هدایت شده از بیرون در جنبش اعتراضی خودانگیخته دی ماه 96 دلالت بر فقدان مدیریت درونجوش میکند.
23 - در جنبش اعتراضی خودانگیخته و خودجوش هشت روزه دی ماه سال 96 در «غیبت سازمانگری تودهها»، «فضای مجازی و شبکههای اجتماعی» و در رأس آنها تلگرام و اینستاگرام با بیش از 47 میلیون کاربر ایرانی در داخل کشور به عنوان «عامل اصلی سازمانگری نیروهای میدانی این جنبش بودند» و به همین دلیل رژیم مطلقه فقاهتی حاکم جهت مبارزه همه جانبه با این جنبش فراگیر خودانگیخته، در مرحله اول در راستای اتمیزه کردن رابطه بین کنشگران حاضر در صحنه با فیلترینگ کردن شبکههای اجتماعی، سازمانگری نیروهای این جنبش را به چالش کشید.
24 - متاسفانه در «غیبت سازمانگری در فضای عینی و میدانی و افقی»، ترفند ضد دموکراتیک و تشکیلاتسوز رژیم مطلقه فقاهتی برای حاکمیت مطلقه فقاهتی مثمر ثمر واقع شد. آنچنانکه میتوان در این رابطه داوری کرد که با فیلترینگ شبکههای اجتماعی توسط رژیم مطلقه فقاهتی، به یکباره این فیلترینگ شبکههای اجتماعی، آبی شد که بر آتش شعلهور این جنبش ریخته گردید.
25 - فقدان سازماندهی در فضای واقعی و غیبت جامعه مدنی نهادینه شده از پائین و تکیه یکطرفه همه جانبه بر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام و غیره، از پاشنه آشیلهای این جنبش بودند.
26 - هر چند توازن قوا در عرصه فضای مجازی به سود جنبش اعتراضی خودانگیخته دی ماه 96 بود، در عرصه واقعی توازان قوا به سود حاکمیت مطلقه فقاهتی میباشد، چراکه «معیار برتری توازن قوا سازمانگری و سلاح میباشد» که هر دو در خدمت رژیم مطلقه فقاهتی است؛ و تودهها از این دو مؤلفه در عرصه فضای واقعی محروم میباشند.
27 - فقدان تشکل سراسری وحدت دهنده «پیشرو و پیشگام و پیشاهنگ» با جنبش افقی خودانگیخته اعتراضی دی ماه 96 در فضای واقعی جهت هدایتگری حرکت افقی تودهها حاضر در میدان، در عرصه مبارزه سه مؤلفهای جنبش مطالباتی و جنبش دادخواهانه، جنبش اعتراضی از جمله آسیبهای دیگر جنبش خودانگیخته دی ماه 96 بود.
28 - – حرکت طوفانی همراه خشونت تحمیلی از طرف رژیم مطلقه فقاهتی (مانند آنچه که در درود و شاهینشهر و قهدریجان اتفاق افتاد) بستر برای سرکوب همه جانبه رژیم مطلقه فقاهتی فراهم کرد. فراموش نکنیم که رژیم مطلقه فقاهتی حاکم در طول 39 سال عمر خود نشان داده است که جهت بسترسازی برای قلع و قمع جنبشهای اجتماعی و سیاسی جامعه ایران، ابتدا تلاش میکند تا با «تزریق غیر مستقیم خشونت به این جنبشها» به صورت «گاز انبری یا لوله کردن آنها» به قلع و قمع آنها بپردازد.
پایان