کارنامه یک ساله نشر مستضعفین

یکسال است که از انتشار نشر مستضعفین می گذرد و نوزاد تازه متولد شده ما که در 29 خرداد 1389 بدنیا آمد یکساله می شود لذا طبق یک سنت حسنه ائی که صورت عرف اجتماعی بخود گرفته است سالروز این نوزاد ما را وادار می کند که دمی تامل کنیم و به تفکرات یکسال گذشته این نوزاد بیندیشیم و به قول امام علی : رحم الله المرء علم من أين و في أين و الي أين - رحمت خدا بر آنانی که در این مرحله دریابند که از کجا شروع بحرکت کرده اند. و اکنون به کجای حرکت رسیده اند و برای در آینده بسمت کدام مراحل حرکت پیش خواهند رفت -  آنرا در بوته قرع و انبیق بازگوئی و بازاندیشی و بازخوانی و بازسازی قرار دهیم .

زیرا در مدت یکسال گذشته جهت تجهیز سوبژکتیو و ابژکتیو نشر مستضعفین تمام نگاهمان به جلو بوده است و تلاش می کردیم که عقبه های مسیر پیش رو را ببینیم و هرگز به عقب خود نگاه نمی کردیم. البته چقدر خوب بود که شرایطی فراهم می شد تا در 29 خرداد هر سال مجمع عمومی یا کنگره حزب مستضعفین تشکیل می گردید تا در راس انجام وظایف سالانه حزبی خود، فعالیت یکساله نشر مستضعفین را به تیغ نقد بکشاند و بر پایه آن نقد بتواند برنامه عملی یکساله آینده نشر را تدوین نماید در آن صورت نشر مستضعفین می توانست هر سال دارای حیات بارورتری نسبت به سال گذشته خود داشته باشد. این چنین بازنگری و بازاندیشی و بازگوئی و بازخوانی و بازسازی حزبی است که می تواند به نشر مستضعفین حیات استراتژیک و حزبی ببخشد و آنرا از پراگماتیسم فکری و سیاسی که اپیدمی فراگیر تمامی جرائد حزبی و سیاسی جامعه ما می باشد نجات بخشد. البته نام اینچنین بازاندیشی و بازگوئی و بازخوانی و بازسازی سالانه تامل در گذشته حرکت هم می توانیم بگذاریم در برابر تفکر در حرکت. چراکه در طول یکسال تمام تلاش ما بر پایه اندیشه و تفکر در آینده حرکت نشر مستضعفین می باشد اما در این مرحله بجای تفکر در آینده حرکت نشر مستضعفین در گذشته های نشر مستضعفین تامل می کنیم که این تامل در گذشته ارزشی بمراتب بیشتر از تفکر در آینده دارد زیرا تامل در گذشته به معنای حلاجی آن مرحله اولی است که امام علی فوقاً مطرح کرد ( که عبارت بود از علم من این ) پس در مرحله تامل در حرکت نشر مستضعفین ما باید فرآیندهای بازاندیشی و بازگوئی و بازخوانی و بازسازی به انجام رسانیم و دریابیم که نشر مستضعفین در مدت یکسال گذشته از چه نقطه ائی حرکت کرده است و با چه ایده و برنامه ائی شروع بحرکت کرده و اکنون در مدت این یکسال به کجا رسیده آیا آن انتظارات و استراتژی مرحله ائی که برای این مدت یکسال در نظر گرفته بودیم توانسته است عینیت پیدا کند یا اینکه بالعکس در مسیر رفتن یکساله خود دچار سکتاریسم و پراگماتیسم و انحراف شده است. پس از اینکه در عرصه بازاندیشی و بازگوئی توانستیم به این سوالها پاسخ بدهیم آنوقت استکه می توانیم وارد مرحله بازخوانی و بازسازی بشویم و برای سال آینده خود اگر انحرافی دیده ایم تصحیح کنیم و اگر انحرافی هم ندید ه ایم بتوانیم توسط این بازاندیشی و بازگوئی با پتانسیل بیشتری پیش برویم در چنین حالتی است که شب قدر واقعی نشر مستضعفین فرا می رسد و آنچنانکه مولانا می گوید نفحتهای حق شروع به باریدن می کند:


گفت پیغمبر که نفحتهای حق  /  اندرین ایام می آرد سبق
گوش هش دارید این اوقات را  /  در ربائید اینچنین نفحات را
فعل باران بهاری با درخت  /  آید از انفاسشان در نیکبخت
گر درخت خشک باشد در مکان  /  عیب آن از باد جان افزا مدان
باد کار خویش کرد و بر وزید  /  انک جانی داشت برجانش گزید
آنک بی جان بود خود واقف نشد  /  وای آن جانی که او واقف نشد

نهج البلاغه خطبه 28 : أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَلدُّنْيَا قَدْ أَدْبَرَتْ وَ آذَنَتْ بِوَدَاعٍ - آگاه باشید که زمان و دنیا در حال سپری شدن است و با رفتن خویش زمان با شما وداع می کند.

وَ إِنَّ اَلْآخِرَةَ قَدْ أَقْبَلَتْ وَ أَشْرَفَتْ بِاطِّلاَعٍ - آگاه باشید که آینده و آخرت با رفتن حال و گذشته بسوی شما در حال روی آوردن است و با ورود خود پیوسته شما را هشیار می کند.

أَلاَ وَ إِنَّ اَلْيَوْمَ اَلْمِضْمَارُ - آگاه باشید که زمان حال که بین گذشته و آینده قراردارد برای شما مرحله مضمار و آمادگی و باز شناسی و بازگوئی است.

وَ غَداً اَلسِّبَاقُ - آگاه باشید که آینده و فردای امروز باز برای شما مرحله آزمایش و پراتیک و مسابقه است.

وَ اَلسَّبْقَةُ اَلْجَنَّةُ وَ اَلْغَايَةُ اَلنَّارُ - آگاه باشید که مسابقه فردا مسابقه جنت و اتش است.

أَ فَلاَ تَائِبٌ مِنْ خَطِيئَتِهِ قَبْلَ مَنِيَّتِهِ - آیا می توانید قبل نابودی فردا با باز شناسی و باز اندیشی و بازگوئی و باز سازی امروز خودتان از خطاهای گذشته بازگردید.

أَلاَ عَامِلٌ لِنَفْسِهِ قَبْلَ يَوْمِ بُؤْسِهِ - آگاه باشید در امروز خود را باز یابید تا فردا ی حرکت به تنگدستی نیافتید.

أَلاَ وَ إِنَّكُمْ فِي أَيَّامِ أَمَلٍ مِنْ وَرَائِهِ أَجَلٌ فَمَنْ عَمِلَ فِي أَيَّامِ أَمَلِهِ قَبْلَ حُضُورِ أَجَلِهِ فَقَدْ نَفَعَهُ عَمَلُهُ وَ لَمْ يَضْرُرْهُ أَجَلُهُ وَ مَنْ قَصَّرَ فِي أَيَّامِ أَمَلِهِ قَبْلَ حُضُورِ أَجَلِهِ فَقَدْ خَسِرَ عَمَلُهُ وَ ضَرَّهُ - آگاه باشید شما در ایام امیدها و آرزوها قرار دارید که بر و رای آن مرگ قرارداد پس در این ایام عمل کنید تا وقتی که مرگ شما فرا رسید شما بر بیهودگی مرگتان حسرت نخورید پس واضح استکه کسی که در ایام آرزو و خواستن ها و امیدها عمل کند فرارسیدن مرگ نمی تواند به او ضرری برساند ولی بالعکس اگر کسی در ایام امیدها و آرزوها عمل نکرد بیشک از مرگ ضرر خواهد کرد.

أَلاَ فَاعْمَلُوا فِي اَلرَّغْبَةِ كَمَا تَعْمَلُونَ فِي اَلرَّهْبَةِ - آگاه باشید در زمان فراغت آنچنان عمل کنید که در زمان اضطراری عمل می کنید.

ماحصل آنچه امام علی در خطبه 28 نهج البلاغه مطرح می کند اینکه گذشته و حال و آینده در یک پیوستگی مستمر در بستر زمان سرنوشت ما را رقم می زنند برای اینکه نلغزیم ما باید پیوسته از گذشته چراغ راهنما بسازیم تا در حال بر پایه آن چراغ راهنما عمل کنیم تا جاده ائی برای رفتن بهتر فردای خود بسازیم ( يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ – سوره انبیاء – آیه 40 - فردا روزی استکه انسان هر آنچه که در امروز عمل کرده است می بیند) اگر امروز نسبت به عمل دیروز خود بی تفاوت بمانیم عمل امروزمان برای ما فرداسازی بهتر نخواهد بود لذا نه گذشت دیروز برای ما سودی خواهد داشت و نه فرا رسیدن فردا می تواند برای ما بی ضرر باشد نفع ما در این استکه از رفتن دیروز برای خود غذای امروز بسازیم و از عمل امروز برای فردای خود غذای رفتن بهتر بسازیم این شیرازه خطبه 28 امام علی می باشد.

بنابراین برای اینکه بتوانیم در عرصه پراتیک نظری کارنامه یکساله نشر مستضعفین از این کارنامه برداشت قدر ساز و ارزش آفرین بکنیم باید بتوانیم از این کارنامه برای حرکت فردای نشر مستضعفین لیله القدری بیافرینیم تا توشه بهتر رفتن فردای نشر مستضعفین بشود و این مهم امکان پذیر نیست مگر برپایه بازگوئی و بازاندیشی حرکت یکساله گذشته نشر مستضعفین، لذا باید ابتدا ببینیم در آغاز شروع کار نشر مستضعفین چه انتظاری از آن داشته ایم و در مدت یکسال گذشته تا چه اندازه نشر مستضعفین توانسته است به این انتظارات ما لباس عینیت بپوشاند.

انتظار ما در آغاز از نشر مستضعفین : انتظار ما در آغاز تولد نشر مستضعفین از نشر مستضعفین عبارت بود از:

1- پیوند با مردم: انتظار اول ما در آغاز این بود که از نشر مستضعفین یک پل ارتباطی بسازیم تا توسط آن بتوانیم بین خودمان و جنبش های طبقاتی و اجتماعی و سیاسی و تاریخی پیوند حاصل کنیم تا توسط این سر پل تماس بتوانیم خود را از ورطه سکتاریسم نجات دهیم. از آنچنانکه فوقاً مطرح شد شروع حرکت برونی نشر مستضعفین که اولین شماره الکترونیکی آن در تاریخ 29 خرداد 88 صورت گرفت ( همانطوری که همگان مستحضر هستند این زمان از تاریخ ما مصادف شد با پیدایش و تکوین و اعتلای فربه ترین بخش جنبش تاریخی جامعه ما یعنی جنبش اجتماعی 22 خرداد که بشدت مسئولیت نشر مستضعفین را برای انجام آن پیوند سنگین تر ساخت ) چراکه باز همگان استحضار تاریخی دارند که جنبش اجتماعی ایران در فرآیند مدرن و کلاسیک آن از تاریخ جنبش تنباکو توسط سیدجمال الدین اسدآبادی آغاز گردید که این جنبش از بدو پیدایش خود تا کنون پیوسته صحنه گردان تحولات اجتماعی و سیاسی تاریخ گذشته ما بوده است. البته این پروسه در اروپا صورتی عکس پروسه ایران داشته است چراکه در اروپا آنچه صحنه گردان تحولات تاریخ آنها از بعد از انقلاب کبیر فرانسه و حتی خود انقلاب کبیر فرانسه بوده است جنبش طبقاتی آنها چه در شکل جنبش طبقاتی بورژوازی و چه در صورت جنبش طبقاتی پرولتاریا می باشد بطوریکه اگر سرآغاز جنبش کلاسیک اروپا را انقلاب کبیر فرانسه یا جنبش پروتستانتیسم برهبری کالون و لوتر و ... بدانیم تا این زمان تمامی جنبشهائی که در اروپا شکل گرفته است حتی جنبش های ضد فاشیسم همه رنگ و روی طبقاتی داشته است البته حتما دلیل تاریخی آن این می باشد که بر خلاف ساختار اقتصادی و طبقاتی ما که صورتی غیر ساختی و غیر تاریخی و وابسته دارد در اروپا بعلت اینکه خود از پایه گذاران دوران اقتصادی سرمایه داری و سوسیالیسم بوده اند لذا جنبش طبقاتی در تاریخ دوران کلاسیک جنبش ها ی مردمی سرنوشت ساز و تعیین کننده بوده است که بر عکس آنچه در تاریخ جنبش های مردمی و توده ائی کلاسیک جامعه ما اتفاق افتاده است می باشد چراکه آنچنانکه فوقاً به اشاره رفت با شروع حرکت سیدجمال در شرق این جنبش های کلاسیک در نیمه دوم قرن نوزدهم از شمال افریقا تا جنوب آسیای شرقی ادامه رشد کرد و عامل اصلی تمامی آنها هم حرکت خود سیدجمال الدین اسدآبادی بود از آنجائیکه مناسبات اقتصادی و طبقاتی جوامع شرقی در دوران سرمایه داری که از غرب آغازیدن گرفته بود در این کشورها صورت ساختی و تاریخی و بومی نداشت و بیشتر تحت تاثیر پیوند تاریخی استعماری با غرب بوده است این اپیدمی باعث گردید تا در تمامی کشورهای مشرق زمین از جمله کشور ما در دوران سرمایه داری و سوسیالیسم جنبش طبقاتی نتواند نقش هژمونی در جنبش های مردمی داشته باشد و همیشه جنبش طبقاتی تابع جنبش اجتماعی باشد لذا همین عامل بود که باعث گردید تا در تاریخ ما از جنبش تنباکو تا جنبش 22 خرداد این جنبش های اجتماعی باشند که بتوانند سرنوشت سیاسی و تاریخی ما را تعیین کنند هم در مشروطیت و هم در جنبش ملی شدن صنعت نفت و هم در مرحله مطلقه فقاهتی 22 بهمن سال 57 و بالاخره تاکنون در تمامی این حوادث سرنوشت ساز تاریخی این جنبش اجتماعی بوده که سکاندار مبارزه تاریخ ما بوده است و جنبش های دیگر تاریخی ما از جنبش کارگر ی گرفته تا جنبش سیاسی و جنبش دانشجوئی و جنبش زنان و کارمندان و معلمان و دانش آموزان و ... همه تابع این جنبش اجتماعی بوده اند و از آنجائیکه جنبش اجتماعی ایران بعلت بافت طیفی که از نظر ساختاری طبقاتی دارند ... آسیب پذیرتر از جنبشهای طبقاتی می باشند لذا بعلت همین موقعیت هژمونیک جنبش اجتماعی باعث شده تا جنبش اجتماعی در مقاطع مختلف تاریخ ما هر زمانیکه بعلت این آسیبها یا سرکوب شده و یا به رکود کشیده شده و یا دچار آسیبهای دیگر گردیده تمامی جنبش های دیگر طبقاتی و دمکراتیک و ... را تحت تاثیر افت و خیز و آسیبهای خود قرار دهد و باعث شده تا آنها را به انحراف و رکود و خمود بکشاند البته نباید این حقیقت را هم از نظر دور بداریم که بعلت استبداد های ستبر و سهمگینی که تاریخ شرق و بخصوص کشور ما از آغاز تکوین تاریخش تاکنون بعلت شرایط ساختاری و موقعیت جغرافیائی با آن دست به گریبان بوده است بجز جنبش اجتماعی که ماهیتی فراگیر در سطح جامعه داشته است هیچ کدام از بخشهای دیگر جنبشهای طبقاتی و دمکراتیک توان ایجاد رخنه در نظامهای اتوکراتیک و دسپاتیزم و مطلقه حاکم بر تاریخ ایران نداشته اند که این موضوع از آغاز شکل گیری حکومتهای تاریخی در ایران که با هخامنشیان شروع شد تا امروز که رژیم مطلقه فقاهتی حاکم می باشد ادامه دارد. بهر حال شروع کار نشر مستضعفین مصادف شده بود با اعتلای جنبش اجتماعی 22 خرداد که مدت 30سال بود (از بهمن 57 تا خرداد 88 ) که طولانی ترین دوران تاریخی رکود خود را سپری می کرد این تصادف میمون و مبارک مسئولیت نشر مستضعفین را سنگین تر ساخت چراکه نشر مستضعفین برای نیل به انتظار اولش که پیوند با مردم بود می بایست با حضور در جنبش اجتماعی 22 خرداد این مهم را به انجام برساند و بدون حضور سیاسی در این جنبش عظیم امکان پیوند با هیچ کدام از بخشهای دیگر جنبش برایش باقی نمی ماند بعلت اینکه تمام راهها به رم ختم می شد هم جنبش کارگری و هم جنبش زنان و هم جنبش دانشجوئی و هم جنبش دانش آموزی و هم جنبشهای قومی و منطقه ائی و هم جنبشهای مذهبی و کارمندی و معلمان و ... همه و همه هویت و موجودیت خود را در عرصه جنبش اجتماعی 22 خرداد به نمایش گذاشته بودند لذا در این راستا بود که نشر مستضعفین از اولین شماره خود تمامی سعی خود را متمرکز این حقیقت ساخت تا بتواند با ارائه تحلیل های مشخص از وضعیت های مرحله ائی مشخص جنبش اجتماعی 22 خرداد در این جنبش حضور تئوریک و سیاسی مستمر داشته باشد و از آنجائیکه از آغاز شروع حرکت برونی خود بزرگترین زمینه آسیب پذیری جنبش اجتماعی 22 خرداد را بحران تئوریک و بحران هژمونی ارزیابی کرده بود ( البته این دو بحران در تمامی مقاطع جنبش اجتماعی تاریخ ما وجود داشته است و عامل انحراف تمامی فرآیندهای جنبش اجتماعی ما از جنبش تنباکو تا جنبش مشروطیت اول و دوم و جنبش مقاومت ملی و جنبش 15 خرداد 42 و جنبش 22 بهمن 57 همین دو بحران استراتژیک تئوریک و هژمونیک بوده است ) که اگر بخواهیم بین این دو بحران اولویت بندی تکوینی و ساختاری بکنیم باید حتی عامل شکل گیری بحران هژمونیک هم در تاریخ جنبش اجتماعی ما منتسب به بحران تئوریک بدانیم و علت اصلی آسیب پذیری تمامی فرآیندهای جنبش اجتماعی ما در مرحله اول بحران تئوریک بوده است که منظور ما از بحران تئوریک بی برنامه و بی آلترناتیو بودن خواسته های مقطعی جنبش اجتماعی است که این موضوع باعث گردیده تا جنبش های اجتماعی ما فقط جنبه نفی ائی داشته باشند و هیچگونه جنبه جایگزینی اثباتی نداشته باشند و در رابطه با این خصیصه منفی گرائی جنبش های اجتماعی ما بوده است که هر جریانی که توان تشکیلاتی برای طرح این شعار های منفی داشته اند سکاندار هژمونی جنبش اجتماعی را پیدا می کرده است بدون اینکه این هژمونی اصلا برنامه ائی داشته باشد و یا اصلا صلاحیت رهبری را داشته باشد مثلا در جنبش اجتماعی 15 خرداد و جنبش 22 بهمن تنها عاملی که باعث گردید تا روحانیت فقاهتی رهبری این دو جنبش را بدست بگیرد نه صلاحیت تاریخی آنها بوده است بلکه بالعکس فقط بدلیل شعار نفی ائی ضد استبدادی بود که توانستند خود را توسط آن برهبری غاصبانه جنبش اجتماعی برسانند. در صورتیکه اگر بخواهیم از نظر تئوریک صلاحیت تئوریک روحانیت فقاهتی به رهبری رسیده جنبش اجتماعی 22بهمن 57 تشریح و آناتومی کنیم روحانیت فقاهتی حاکم حرکت تاریخی سیاسی خود را با مبارزه ضد زن و ضد دمکراتیک آغاز کرد ولی بعلت اینکه مشام فرصت طلبانه آنها فورا دریافت که با این حرکت ضد دمکراتیک و ضد انسانی و ... نمی توانند از نمد افتاده جنبش اجتماعی برای خود کلاهی بدوزند لذا سمت گیری حرکت خود را از ضد زن و ضد مصدقی بسمت مبارزه با امریکا و شاه البته بصورت قالبی تغییر دادند و همین تغییر قالبی و بدون تئوری و بدون محتوا بود که زمینه فرصت طلبانه رهبری آنها را بر جنبش اجتماعی ما در دو مقطع 15 خرداد 42 و 22 بهمن 57 فراهم ساخت و بخاطر این رهبری غاصبانه بود که جنبش اجتماعی ما که در 22 بهمن 57 تور انداخته بود تا از دریای مبارزه با استبداد پهلوی ماهی دمکراسی و آزادی بگیرد پس از 22 بهمن زمانیکه تور خود را از آب بیرون کشید یک مرتبه مشاهده کرد که در تور خود بجای ماهی یک وال نسل کشی درآمده که روی تمامی رژیم های مطلقه گذشته تاریخی ما و جهان را بنام فقاهت سفید کرد، اینجا بود که جنبش اجتماعی ما از وحشت رويت این نهنگ نسل کش که خود به تاریخ ایران عرضه کرده بود برای سی سال به محاق رکود و خمود رفت تا اینکه در 22 خرداد 88 دوباره احساس کرد که شرایط برای اعتلایش فراهم شده است و اکنون می تواند گوساله ائی را که خودش بر دوش کشیده و تا کره ماه او را برده بود ( به کوری چشم شاه عکس امام تو ماهه ) با پنجه های خویش به زیر آورد چرا که از نظر جنبش اجتماعی 22 خرداد توبه گرگ تنها مرگ است و هرگز امکان آن وجود ندارد که بتوانیم گرگ گوسفند خواری را با اصلاحات و آموزش همراه با گوسفندان اهلی کنیم:

شنیدستم که گوسندی بزرگی  /  رهانید از دهان و چنگ گرگی
شبانگاه کارد بر حلقش بمالید  /  روان گوسفند از وی بنالید
که از چنگال گرگم در ربودی  /  چه دیدم عاقبت گرگم تو بودی

بدین علت بود که بحران تئوریک جنبش اجتماعی ما پیوسته سر از بحران هژمونیک در می آورد و این بحران هژمونیک مانند گراز وحشی تمامی کشتزار های جنبش اجتماعی را ویران می کرد و پس از به قدرت رسیدنش اول به جان مادر خود یعنی جنبش اجتماعی می افتاد و برای تثبیت حاکمیت غاصبانه خودش جهت به رکود کشانیدن جنبش اجتماعی دست به نسل کشی می زند آنچنانکه در 30سال گذشته به وضوح شاهد آن بوده و هستیم و دیدیم که رژیم مطلقه فقاهتی حاکم زمانیکه موجودیت حاکمیت خود را در خطر می بیند چگونه با ساطور دین و فقاهت و فتوا به جان جنبش اجتماعی می افتد و با برپائی کهریزک ها تمامی جنایتها را جهت سرکوبی جنبش اجتماعی برای خود مباح می داند.

2 - حل بحران تئوریک جنبش های اجتماعی و طبقاتی و دانشجوئی و زنان و ...: بر پایه تحلیل فوق از تاریخ جنبش های ایران بود که نشر مستضعفین از همان آغاز حرکت خود کوشید توسط یک حرکت دو مؤلفه ائی از یکطرف حضور سیاسی خود را برپایه تحلیل های مستمر از جنبش اجتماعی 22 خرداد حتی بصورت غیر هژمونیک و تنها در شکل سوبژکتیو حفظ نماید ( و لذا در این راستا بود که برای یک لحظه در طول یک سال گذشته حضور سوبژکتیو خود را  در فراز و نشیب و جزر و مد های این جنبش دور نکرد ) و از طرف دیگر با حضور تئوریک در عرصه این جنبش اجتماعی که شاه کلید پیوند با دیگر جنبش های تاریخی و طبقاتی و دمکراتیک و ... بود جهت برخورد با ریشه ترین بحران جنبش های فوق که همان بحران تئوریک می باشد گام بردارد در این راستا بود که نشر مستضعفین جهت انجام این مهم استراتژی خود را بر پایه ایجاد:

الف - خودآگاهی اعتقادی
ب - خودآگاهی سیاسی
ج - خودآگاهی اجتماعی

استوار کرد و اعتقاد داشت که تنها بر پایه انجام این سه فرآیند خودآگاهی است که امکان نجات از بحران تئوریک برای جنبش های تاریخی ایران وجود دارد البته با همین هیرارشی و ترتیب و آرایش البته شاخص آرایش فوق زمان نیست بلکه اولویت بندی فوق ارزشی می باشد یعنی نباید چنین بیندیشیم که اول در جامعه ایجاد خودآگاهی اعتقادی می کنیم و بعد که خودآگاهی اعتقادی تمام شد می پردازیم به خودآگاهی سیاسی و پس از اتمام خودآگاهی سیاسی در آخر به خودآگاهی اجتماعی می پردازیم نه بلحاظ زمانی انجام هر سه خودآگاهی باید بموازات هم انجام گیرد و هیچکدام نباید دارای اولویت زمانی نسبت به دیگری داشته باشد چراکه اصلا انجام آن امکان پذیر نیست البته در رابطه با اولویت بندی ارزشی علت اینکه نشر مستضعفین خودآگاهی اعتقادی را در راس قرارداد ه است، بازگشت پیدا می کند به جایگاهی که فونکسیون مذهب و اسلام و بخصوص شیعه در تاریخ ما دارد که این مهم زمانی به نقطه اعلای ارزشی خود میرسد که بدانیم که لکوموتیو حرکت رژیم مطلقه فقاهتی حاکم باز همین فقه و مذهب و دین می باشد و تا زمانیکه توده ها و حتی هژمونی سیاسی جنبش و همچنین اشکال مختلف جنبش مرزبندیهای اعتقادی خود را با رژیم مطلقه فقاهتی روشن نکنند امکان هیچگونه حرکت تاریخی بر علیه رژیم مطلقه فقاهتی حاکم وجود نخواهد داشت و همین موضوع عامل پیچیدگی مبارزه با رژیم مطلقه فقاهتی حاکم در قیاس مبارزه با رژیم های مطلقه سلف این رژیم در تاریخ ایران شده است و علت اینکه امروز باز می بینیم که جنبش 22 خرداد سمت و سوی بحران و رکود در پیش گرفته است بعلت عدم وجود این مرزبندیهای اعتقادی میان رهبری جنبش و رژیم مطلقه فقاهتی حاکم می باشد چراکه هر دو با یک دیسکورس با مردم صحبت می کنند که برای نمونه نمایش این شبهه تاریخی را می توانیم در دو موضوع آتش زدن عکس و ... در دانشگاه تهران و حوادث روز عاشورا بخوبی مشاهده کنیم چنانکه دیدیم که چگونه سردمداران رژیم مطلقه فقاهتی برای توجیه جنایت های تاریخی خود در روز عاشورا که بر علیه جنبش اجتماعی انجام دادند جهت تحریک احساسات مذهبی توده های مردم مانند معاویه بر قتل عثمان پیراهن سیاه پوشیدن و با علم کردن انگشتان دست نائله زن عثمان که در حادثه قتل عثمان جدا شده بود بر دروازه شام به خونخواهی عثمان بر علیه علی قیام کردند و چه جنایتهائی که از پس این خونخواهی دروغین که بلند نشد رژیم فقاهتی حاکم هم که در چهارچوب مشروعیت بخشیدن دروغین تئوری حاکمیت خود را بر پایه سه ستون:

اول - مهدویت تحریف شده
دوم - عاشورای تحریف شده
سوم - غدیر تحریف شده

قرار داده است در راستای مشروعیت بخشیدن به هویت غاصبانه خود می کوشد به هر نحو ممکن از این سه اصل تحریف شده استفاده تاریخی بکند و عقب نشینی از این سه ستون تحریف شده از نظر رژیم مطلقه فقاهتی از کفر بر خدا و پیامبر و اسلام سنگین تر می باشد. بنا براین در این رابطه است که نشر مستضعفین از همان شروع حرکت خود کوشید اولویت اول را در عرصه بحران تئوریک به بحران اعتقادی بدهد و معتقد گردد که تا زمانیکه بحران اعتقادی موجود بر پایه خودآگاهی اعتقادی و مرزبندی اعتقادی با اعتقادات فقهی و مذهبی رژیم مطلقه فقاهتی صورت نگیرد امکان هیچگونه تحول ریشه ائی در جامعه و تاریخ ما وجود نخواهد داشت در این رابطه از نظر نشر مستضعفین ریشه بحران جنبش اجتماعی 22 خرداد در همین بحران تئوریک و اعتقادی نهفته است البته در عرصه بحران سیاسی که حل آن از نظر نشر مستضعفین تنها بر پایه خودآگاهی سیاسی امکان پذیر می باشد اگرچه بلحاظ ارزشی در مرحله دوم اولویت بندی قرار می گیرد ولی این موضوع نباید باعث شود که ما به جایگاه بحران سیاسی موجود در به بحران کشیدن جنبش اجتماعی 22 خرداد کم بها دهیم البته مقصود ما از بحران سیاسی شعارها و برنامه آلترناتیوی رهبری جنبش اجتماعی 22 خرداد می باشد که آنچنانکه همگان استحضار دارند اعلام شعارهای :

الف - اعتقاد به قانون اساسی موجود
ب - اعتقاد به نظام فقاهتی حاکم
ج - اعتقاد به پلاتفرم های بنیانگزار رژیم مطلقه فقاهتی و ... از جانب رهبری جنبش اجتماعی 22 خرداد که امروز بصورت نقل و نبات رهبری جنبش 22 خرداد جهت مصونیت سیاسی و فیزیکی و امنیتی و ... در برابر سردمداران قصاب رژیم مطلقه فقاهتی بین مردم و جنبش اجتماعی 22 خرداد پخش می کنند همگی مصداق های عینی این بحران سیاسی می باشند که فونکسیون اجتماعی آن در جنبش اجتماعی 22 خرداد دست کمی از فونکسیون بحران اعتقادی رهبران جنبش اجتماعی 22 خرداد ندارد و لذا در این رابطه استکه نشر مستضعفین از همان آغاز معتقد گردید که تا زمانیکه بموازات مقابله کردن با بحران اعتقادی توسط خودآگاهی اعتقادی اگر نتوانیم به مقابله با بحران سیاسی توسط خودآگاهی سیاسی بپردازیم امکان نجات جنبش اجتماعی 22 خرداد از بحران تئوریک وجود نخواهد داشت و تا زمانیکه این بحران تئوریک بر پایه آن سه خودآگاهی مطرح شده در فوق از بین نبریم امکان نجات جنبش اجتماعی 22 خرداد از بحران هژمونیک نخواهد بود البته در رابطه با بحران اجتماعی که از نظر نشر مستضعفین کلید حل آن در خدمت خودآگاهی اجتماعی می باشد مقصود نشر مستضعفین از بحران اجتماعی آنارشی طبقاتی و آنارشی فرهنگی دوران گذار از سنت های تاریخی می باشد که جنبش اجتماعی 22 خرداد را آبستن هرگونه بحران و رکود و خمود تاریخی ساخته است زیرا بحران اجتماعی موجود را چه در عرصه آنارشی طبقاتی نگاه کنیم و چه در عرصه آنارشی فرهنگی معلول دوران گذار از سنت های تاریخی می باشد که هر دو بلحاظ فونکسیونی ماهیتی واحد دارند. چراکه حاصل هر دو فرسایش پتانسیل تاریخی جنبش های طبقاتی و سیاسی و اجتماعی و دمکراتیک و ... مردم ما می باشد که البته خود این امر باعث بوجود آمدن عقبه های سنگینی در حرکت خودآگاهی بخش نشر مستضعفین می شود. چراکه بزرگترین رسالت نشر مستضعفین در جهت حل بحران اجتماعی فوق الذکر کشف دیالکتیک طبقاتی و فرهنگی گروه های مختلف اجتماعی طیف جنبش اجتماعی جهت انتقال خودآگاهی می باشد که این امر بدلیل وجود همان آنارشی دوگانه طبقاتی و فرهنگی در جنبش در طول مدت یکسال گذشته برای نشر مستضعفین ایجاد موانع و مشکلاتی کرد ه است که نا دیده گرفتن آن و تلاش نکردن جهت حل آن باعث میگردد تا علاوه بر اینکه خود نشر مستضعفین به سکتاریسم اجتماعی گرفتار گردد در صورت موفقیت نشر مستضعفین به فرض محال باعث انتقال این سکتاریسم به طبقه زحمت کش درون جنبش اجتماعی بشود.

دستاورد یکساله نشر مستضعفین نسبت به انتظارات اولیه ما از نشر: حال که توانستیم فوقاً انتظارات اولیه خودمان را از نشر مستضعفین مطرح کنیم باید ببینیم که نشر مستضعفین در این مدت یکساله تا چه اندازه توانسته است به این انتظارات ما لباس عینیت بپوشاند و اگر نتوانسته دلایل این نتوانستنش چه بوده است؟ آیا مشکل از خود نشر بوده است یا مشکل از پیچیدگی شرایط و بهمین ترتیب مشکل از هر طرف که بوده در نهایت باید به این سوال پاسخ بدهیم که اگر باز همین انتظارات برای سال دوم بعنوان مرامنامه حرکتی نشر مستضعفین می باشد چه کنیم که در سال دوم حرکت نشر مستضعفین بتوانیم در جهت عینیت بخشیدن به این انتظارات پیش برود و دچار رکود نگردد.

نشر مستضعفین و بحران مخاطب: در خصوص انتظار اول که پیوند نشر مستضعفین با جنبش های تاریخی ایران از جنبش اجتماعی تا جنبش کارگری و از جنبش کارگری تا جنبش دانشجوئی و زنان و ... می باشد باید بصورت شفاف عرض کنیم که در این امر نشر مستضعفین در مدت یکسال گذشته اگر بلحاظ سوبژکتیو و نظری توانست این پیوند تئوریک را برقرار کند اما بلحاظ ابژکتیو متاسفانه نتوانسته است تا کنون به این آرمان خود دست پیدا کند که البته دلیل آن بیش از آنکه دست به فرافکنی بزنیم و بخواهیم با مطلق کردن شرایط اجتماعی به گروه های اجتماعی یا رژیم مطلقه فقاهتی نسبت دهیم باید با کمال صداقت و صراحت و صمیمیت اعلام کنیم که دلیل آن بازگشت پیدا می کند به خود نشر مستضعفین:

روزی زسر سنگ عقابی بهوا خواست   /   بهر طلب طعمه پرو بال بیارست
بر راستی بال نظر کرد چنین گفت   /   امروز همه ملک جهان زیر پرما است
گر اوج بگیرم بپرم از نظر شید   /   می بینم اگر ذره ائی اندر کف دریاست
بسیار منی کرد زتقدیر نترسید   /   بنگر که زچرخ جفا کینه چه بر خواست
ناگه زکمین گاه یکی سخت کمانی   /   تیری زقضا و قدر کرانداخت بر اوراست
و ...
زی تیر نگه کرد پرخویش در او دید   /   گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست

چراکه بزرگترین مشکلی که نشر مستضعفین در مدت یکساله گذشته خود با آن روبرو بوده است بحران مخاطب است که این مشکل و این بحران برای یک حرکت کم مشکل و کم بحرانی نیست و خود این مشکل به تنهائی توانائی آنرا دارد که استخوان بندی یک حرکت یا یک جریان را به لرزه درآورد و آن حرکت را دچار رکود و بحران بکند و دلیل این امر آن استکه کلا استمرار حیات یک حرکت یا یک جریان در گرو پاسخگوئی برنامه ائی و تشکیلاتی آن جریان نسبت به مخاطب مشخص است و تا زمانیکه یک جریان نتواند مخاطب خود را پیدا کند و در خدمت منافع تاریخی آن مخاطب حرکت ابژه و سبژه خود در کادر برنامه و تشکیلات انجام دهد آن جریان نمی تواند صاحب یک حیات با دوام بشود مثلا اگر این جریان یک حزب راست باشد باید در خدمت منافع یقه سفید ها یا طبقه بورژوازی باشد تا طبقه بورژوازی در عرصه حمایت طبقاتی آن حزب از خود به حمایت مادی و معنوی از آن حزب بپردازد و بهمین ترتیب در رابطه با جریانهای مختلف می توانیم مثال بزنیم اما سوال فربهی که در این رابطه مطرح میگردد عبارت از اینکه:

مخاطب نشر مستضعفین در مدت یکسال گذشته کدام گروه اجتماعی بوده است؟
آیا آن گروه اجتماعی اولا توانسته حمایت نشر مستضعفین را دریابد؟
در ثانی آیا پس از درک حمایت فوق آن گروه اجتماعی توانسته است به حمایت مادی و معنوی از نشر مستضعفین بپردازد؟

در رابطه با پاسخ به این سوال ممکن است چند نظریه به ذهن مان خطور کند اینکه بگوئیم بخاطر اینکه نشر مستضعفین مرحله مبارزه و ماهیت مبارزه را در این شرایط دمکراتیک می داند و معتقد به مبارزه سوسیالیستی در این شرایط نمی باشد این امر باعث گردیده تا مخاطب نشر مستضعفین از نیروهای طبقاتی به نیروهای دمکراتیک سوق پیدا کند که حاصل این جابجائی جایگزین شدن پلورالیزم مخاطبی بجای منورالیزم مخاطبی می باشد که البته آنچه در رابطه با این پاسخ می توان مطرح کرد اینکه پاسخ فوق صورت مساله را گسترده تر می کند چراکه با پلورالیزم شدن مخاطب این موضوع بمعنای نفی مخاطب یا به محاق رفتن مخاطب نیست بلکه بالعکس، گسترده تر شدن مخاطب است و لذا سوال فوق هنوز به قوت خود باقی می ماند همچنین در پاسخ به سوال فوق ممکن است که گفته شود از آنجائیکه نشر مستضعفین یک نشریه الکترونیکی و اینترنتی می باشد با توجه به اینکه هنوز استفاده و دست رسی به اینترنت در جامعه ما برعکس مغرب زمین همگانی نشده است و بخصوص با توجه به فیلترینگی که رژیم مطلقه ضد معرفتی فقاهتی حاکم بر روی سایت نشر مستضعفین کرده است امکان فیزیکی پیوند مخاطب های نشر با نشریه مستضعفین مشکل گردیده است که این امر عاملی جهت ایجاد بحران نشر مستضعفین با مخاطب شده است البته این پاسخ دوم بلحاظ علمی قابل قبول تر از پاسخ اول می باشد ولی باید به این حقیقت توجه داشته باشیم که بلحاظ فراگیری اختناق و خفقان و استبداد عریان رژیم فقاهتی پس از یکپارچه شدن قدرت امروز رابطه تمامی جریانهای اپوزسیون بصورت الکترونیکی می باشد ولی در قیاس آن جریانها بوضوح مشاهده می کنیم که این جریانها دستی پیش تر از نشر مستضعفین در ایجاد رابطه با مخاطبین خود دارند البته قابل پذیرش است که فشار فیلترینگی که بر روی سایت نشر مستضعفین وجود دارد بر روی سایتهای رقیب نمی باشد بهر حال آنچه باید بعنوان راه حل این بحران برای نشر مستضعفین مطرح کنیم اینکه در سال دوم حرکت نشر مستضعفین اگر ما بتوانیم تنها همین یک نقض نشر مستضعفین هم حل بکنیم گام بسیار بزرگی در راستای نیل به انتظارات نشر مستضعفین برداشته ایم. چراکه با حل شدن این بحران زمانیکه مادر و فرزند توانستند همدیگر را پیدا کنند با همکاری هم می توانند به مرور مشکلات خود را بصورت دینامیک نه مکانیکی از میا ن بردارند البته طرح این موضوع نه به معنای آن استکه نشر مستضعفین مشکلات و ضعف های دیگر ندارد بلکه فقط به این خاطر استکه کلا در عرصه انتقاد و انتقاد از خود برای اینکه طرح انتقاد فقط بخاطر خود انتقاد نباشد بلکه بالعکس در خدمت پیش رفت حرکت باشد باید از دپوی انتقادها خودداری ورزید تا امکان برخورد اعتلا بخش با انتقاد وجود داشته باشد هدف از انتقاد و انتقاد از خود ساختن است نه ویران کردن لذا با رفع این بحران ایمان داریم که قطعا نشر مستضعفین می تواند بر ضعفهای دیگر خود بصورت دینامیک فائق گردد اما:

راه حل پیشنهادی برای نجات نشر مستضعفین از بحران مخاطب: آنچه در اینجا بعنوان راه حل پیشنهادی برای نجات نشر مستضعفین از بحران مخاطب می توانیم مطرح کنیم یک راه حل دو مؤلفه ائی می باشد که یک مؤلفه آن جنبه ابژکتیو و فنی دارد که توسط آن دست اندرکاران اجرائی و فنی سایت نشر مستضعفین باید تلاش کنند تا با تکیه بر دستاوردهای علمی اینترنتی تور اینترنتی نشر مستضعفین که توسط رژیم مطلقه فقاهتی بر نشر تحمیل شده پاره کنند تا امکان ارتباط مخاطبین نشر مستضعفین با این سایت آسان تر شود و اما در رابطه با راه حل سوبژکتیو قضیه این موضوع بازگشت پیدا می کند به دست اندرکاران تولیدی سوبژکتیو نشر مستضعفین که باید خارج از همه شانتاژهای رژیم مطلقه فقاهتی حاکم ( که بلحاظ امنیتی و پلیسی بر پایه خفقان و استبداد و سرنیزه پشه را در هوا نعل میکنند ) ایمان خود را براین اصل بگذارند که اگر آگاهی ماهیتی کنکریت و مشخص و تاریخی و جهت دار پیداکند حتی اگر پشت دیوارهای چین هم محصور گردد براحتی دیوار چین را در می نورد و با مخاطب خود پیوند حاصل می کند بنابراین تولیدکنندگان سوبژکتیو نشر مستضعفین باید در سال دوم تلاش کنند تا تور پلیسی و سرنیزه ائی رژیم مطلقه فقاهتی بر سایت نشر مستضعفین توسط کنکریت کردن و مشخص کردن و تاریخی کردن و جهت دار کردن تولیدات سوبژکتیوی نشر مستضعفین منهزم سازند با این حرکت دو مؤلفه ائی است که سال دوم حرکت نشر مستضعفین می تواند برای نشر مستضعفین اعتلا بخش گردد.

به امید سالی بهتر
پیش بسوی فراگیر کردن پیوند نشر مستضعفین با مخاطبین خود در سال دوم حرکتش
پیش بسوی شکستن تورهای اینترنتی به محاق کشاننده سایت نشر مستضعفین
پیش بسوی تاریخی کردن و مشخص کردن و جهت دار کردن تولیدات فکری نشر مستضعفین
پیش بسوی پیوند سایت نشر مستضعفین با جنبش اجتماعی 22 خرداد
پیش بسوی پیوند سایت نشر مستضعفین با جنبش دمکراتیک زنان و دانشجویان
پیش بسوی پیوند سایت نشر مستضعفین با جنبش طبقاتی طبقه کارگر
پیش بسوی نجات جنبش اجتماعی 22 خرداد از بحران تئوریک و بحران هژمونیک
پیش بسوی نجات بحران تئوریک جنبش های تاریخی ایران توسط خودآگاهی اعتقادی و خودآگاهی سیاسی و خودآگاهی اجتماعی
پیش بسوی نجات بحران هژمونیک جنبش های تاریخی ایران توسط حل بحران تئوریک
برافراشته باد پرچم اقدام عملی سازمانگرایانه حزبی نشر مستضعفین در سال جدید
زنده باد پیوند نشر مستضعفین با طبقه کارگران ایران
زنده باد پیوند نشر مستضعفین با جنبش دانشجویان ایران
زنده باد پیوند نشر مستضعفین با جنبش زنان ایران
زنده باد پیوند نشر مستضعفین با جنبش اجتماعی ایران
سلام بر آزادی / سلام بر نان / سلام بر آگاهی