ما و نشر مستضعفین - 11
استراتژی نشر مستضعفین – بخش دوم
جنبشهای سیاسی: مقصود ما از جنبش سیاسی اشاره به آن شاخه از جنبش تاریخی ایران است که توسط پیش آهنگان یا روشنفکران یا پیشگامان مردم ایران در کادر جریانهای سیاسی یا تشکیلات یا احزاب سیاسی و چریکی و مسلحانه شکل پیدا میکند و این جریانها بصورت مستقیم و غیر مستقیم در اعتلای شاخههای دیگر جنبش تاریخی موثر واقع میشوند البته پر واضح است که این جنبش سیاسی در درون خود دارای گرایشات مختلف فکری و سیاسی و ایدئولوژیکی میباشند که در یک تقسیم بندی کلی به سه شاخه:
1- مذهبی ها
2- ملی گرا ها
3- مارکسیست ها
تقسیم میشوند که از گروه حیدر عمو اوغلی مشروطه تا جبهه ملی دکتر محمد مصدق و حزب توده و گروههای چریکی دهه 50 و در راس آنها جنبش ارشاد دکتر شریعتی و... شامل این جنبش میشوند. جنبش سیاسی ایران در فرایندهای مختلف تاریخ حرکت ایران برای شاخههای دیگر جنبش ایران نقش لوکوموتیوی داشته است که منهای این فونکسیون مثبت بموازات آن تاثیرات منفی نیز داشته اند. این تاثیرات میتوانیم هم در عملکرد منفی حزب توده در دوران حکومت دکتر محمد مصدق مشاهده کنیم و هم در تاثیرات منفی که جنبش چریک گرائی در تاریخ گذشته ما تا کنون به همراه داشته است که حاصل این است که تا زمانیکه ما نتوانیم جنبش سیاسی جامعه مان از سکتاریسم و پزیتیویسم و اگوئیسم مبتلا به آن نجات دهیم، نمی توانیم از بحران موجود میان شاخههای جنبش تاریخی ایران نجات پیدا کنیم. البته آفتهای عمده ائی که امروز جنبش سیاسی ایران را در برگرفته است عبارتند از:
1 - چریک گرائی در عرصه سوبژکتیو و ابژکتیو جنبش تاریخی ما
2- کنسروالیسم یا محافظه کاری و عافیت طلبی که ا ز طریق جریانها ی درونی جنبش سیاسی ایران به شاخههای جنبش تاریخی ایران جاری و ساری گشته است
3- اگوئیسم یا خود محوری جریانهای سیاسی
4 - سکتاریسم یا منفرد شدن این جریانها از جنبشهای طبقاتی و دمکراتیک و اجتماعی ایران
حال پس از شناخت شاخههای چهارگانه جنبش تاریخی ایران که عبارت میباشد از:
1- جنبش طبقاتی
2 - جنبش دمکراتیک
3 - جنبش اجتماعی
4 - جنبش سیاسی
میتوانیم به تبین استراتژی حرکت سازمان گرایانه حزبی نشر مستضعفین بپردازیم :
مبانی استراتژی سازمان گرایانه حزبی نشر مستضعفین:
1 - از دیدگاه نشر مستضعفین استراتژی اقدام عملی سازمان گرایانه حزبی نشر مستضعفین از نظر زمانی به دو فرآیند تقسیم میشود:
اول - فرایند سازمان گرایانه جنبشی این استراتژی
دوم - فرایند سازمان گرایانه حزبی این استراتژی
2 - در فرایند اول استراتژی که فرایند جنبشی میباشد، نشر مستضعفین بر پایه تئوری اقدام عملی سازمان گرایانه حزبی خود هم در عرصه سوبژکتیو و هم در عرصه ابژکتیو، فقط میکوشد با مخاطب قرار دادن جریانهای سه گانه جنبش تاریخی ایران به اعتلای تئوریک و تشکیلاتی و مبارزاتی آنها بپردازد، تا توسط آن شرایط برای تکوین حزب مستضعفین فراهم شود.
3 - در فرایند دوم استراتژی نشر مستضعفین که فرایند حزبی استراتژی نشر مستضعفین میباشد، حزب از نظر نشر مستضعفین حزب ابزاری نیست، بلکه بالعکس مقصود نشر مستضعفین در این مرحله، حزب برنامه ائی میباشد که مسئولیت هدایت گری جنبشهای تاریخی را بعهده دارد.
در این رابطه بود که نشر مستضعفین از سال 1355 در راستای استمرار جنبش ارشاد شریعتی، مبنای استراتژی خود را بر پایه حزب مستضعفین گذاشت که مرحله عالی و نهائی جنبش ارشاد شریعتی شکل میداد و شریعتی در خمسه تئوریک خود در نیمه دوم سال 51 قبل از تعطیلی ارشاد تبین کرد ه بود و تا آخر عمر بر آن پای میفشرد. (خمسه تئوریک شریعتی عبارتند از:
1 - کنفرانس شیعه حزب تمام
2 - کنفرانس استحمار
3 - کنفرانس قاسطین و مارقین و ناکثین
4 - کنفرانس سوره روم پیام امید به روشنفکر مسئول
5 - کنفرانس از کجا آغاز کنیم
که برای تبیین استراتژی جنبش ارشاد شریعتی مبانی تئوریک این استراتژی میبایست از خمسه تئوریک شریعتی گرفته شود. چراکه در عرصه استراتژی آنچنانکه شریعتی در عرصه ایدئولوژیکی دارای پروسه استکمالی از مرحله انطباقی به مرحله تطبیقی هندسی و از مرحله تطبیق هندسی به مرحله تطبیق حزبی بوده است، در مرحله استراتژی نیز شریعتی دارای یک پروسه استکمالی از ارتش خلقی تا پیشاهنگ مسلحانه و از پیشاهنگ مسلحانه تا سازمان گرایانه حزبی مستضعفین بوده است. برای درک این موضوع کافی است که اولا نامههای شریعتی در زمان تحصیل در فرانسه را مرور کنیم. در آنجا جهت شکل گیری جنبش، با تاسی از انقلاب الجزایر معتقد به تشکیل ارتش خلقی کلاسیک بود که دارای حتی نیروی هوائی باشد و طرفداران داخل خود را جهت انجام این مقصود تهییج میکرد. شریعتی در ادامه حرکت خود زمانیکه به ایران باز گشت، با توجه به فضای چریک گرائی جهانی و داخلی که بسان یک اپیدمی و سونامی جنبش سیاسی ایران را بعد از شکست جنبش اجتماعی 15 خرداد اسیر خود کرده بود، و هم در استمرار حرکت خود، با تاسی از آن شرایط و تغییر در استراتژی قبلی خود که ارتش کلاسیک مسلحانه خلقی بود، اسیر این جو چریک گرائی شد و با طرح شعار "شهادت پیامی است به همه عصرها و به همه نسلها که اگر میتوانی به میران و اگر نمی توانی بمیر " استراتژی پیشاهنگ چریکی را جایگزین استراتژی ارتش خلقی کلاسیک قبلی خود ساخت. ولی بمرور زمان بموازات سیر استکمالی اندیشه تئوریک او، شریعتی اسیر این استراتژی هم نماند و در اواخر جنبش ارشاد خود قبل از تعطیلی ارشاد در آبان ماه سال 51 درست در زمانی که جنبش چریک گرائی مانند یک سرطان خانمانسوز عرصههای سوبژکتیو و ابژکتیو جنبشهای تاریخی ما را در نوردیده بود، شریعتی با یک قیام پیامبرانه یک تنه در برابر این بحران استراتژی جنبش ایران قد علم کرد و با طرح استراتژی اقدام سازمان گرایانه حزبی خود، تمامی جنبش چریک گرائی ایران را در عرصههای تئوریک و استراتژی به چالش گرفت و ریشه تمامی بن بست جنبش سیاسی ایران را در بحران چریک گرائی و استراتژی ارزیابی کرد و برای مقابله با بحران استراتژی و ایدئولوژیک جنبش در آنزمان، برعکس جریانهای محافظه کارانه امثال بازرگان و... که میکوشیدند توسط نقد مارکسیسم و سوسیالیسم و تبلیغ لیبرالیسم و سرمایه داری به نقد بحران جنبش بپردازند، شریعتی هرگز خود را آلوده این حرکتهای فرصت طلبانه نکرد و با اولویت دادن به بحران استراتژی در برابر بحران ایدئولوژیک جنبش چریک گرائی، آنهم از زاویه مثبت و نه از زاویه منفی کوشید با طرح اقدام عملی سازمان گرایانه حزبی، استراتژی گذشته خود را از فرایندهای ارتش کلاسیک و فرایند پیشاهنگ مسلحانه عبور دهد و وارد فرایند حزبی بکند (که این فرایند نهائی استراتژی شریعتی بعلت بسته شدن ارشاد و مخفی شدن شریعتی و بعد زندان و دستگیری او و بالاخره انتقال او از زندان کوچک به زندان بزرگ تا سال 56 و نهایتا مهاجرت او به خارج برای اعتلای سوبژکتیو و ابژکتیو، این فرایند نهائی استراتژی با مرگش ناتمام ماند ).
بهر حال نشر مستضعفین از سال 55 در راستای این ناکامی شریعتی در اعتلای جنبش سازمان گرایانه حزبی شریعتی با تاسیس خود که تا اردیبهشت سال 58 صورت درونی داشت، کوشید که فقط بر پایه استراتژی سازمان گرایانه حزبی شریعتی جنبش ارشاد شریعتی را پیش ببرد و توسط این استراتژی خود بحران چریک گرائی جنبش که بعنوان یک سونامی خانه خراب کن جنبشهای تاریخی ایران را به گل نشانده بود، مقابله نماید که البته در سالهای 58 تا 30خرداد 60 نشر مستضعفین بخاطر فراهم بودن شرایط اجتماعی گامهای موثری در این رابطه برداشت و توسط تکیه خودآگاهی بخش خود بر ارگانهای تئوریک خود، تمامی شاخههای جنبش تاریخی ایران را مخاطب قرار داد که برای این منظور طرح نشریههای آوای مستضعفین ارگان تئوریک جنبش دمکراتیک دانشجویان ایران و بازوی مستضعفین ارگان تئوریک جنبش طبقاتی کارگران ایران و راه مستضعفین ارگان تئوریک جنبش دمکراتیک دانش آموزان و خروش مستضعفین ارگان تئوریک جنبش دمکراتیک زنان ایران و نشریه ارشاد زیر نظر کانون ابلاغ اندیشههای شریعتی بعنوان ارگان تئوریک جنبش اجتماعی ایران و توسط نشر مستضعفین شکل گرفت که همه اینها حرکتی سازمان گرایانه ائی بود که نشر مستضعفین از سال 58 در رابطه با فرایند اول استراتژی خود از سر گرفت که تا این زمان همچنان معتقد به این فرایند میباشد.
این حرکت نشر مستضعفین ادامه دارد. البته فوران دوباره سونامی خانمانسوز چریک گرائی جنبش سیاسی ایران که از 30خرداد به نقطه اوج خود رسید و همراه با آن موج خفقان و اتوکراتیک و دسپاتیزم و نسل کشی رژیم مطلقه فقاهتی حاکم تا سال 88 فرایند جنبشی استراتژی نشر مستضعفین را دچار وقفه تاریخی کرد که از خرداد 88 بموازات اعتلای جنبش اجتماعی ایران و ایجاد بن بست تاریخی جنبش چریک گرائی شرایط برونی جهت حرکت دو باره نشر مستضعفین فراهم گردید که مدت یکسال است که نشر مستضعفین در ادامه حرکت گذشته خود که از 30خرداد 60غیر ممکن گردید ه بود حرکت خود را بر پایه فرایند اول استراتژی سازمان گرایانه حزبی خود که آنچنانکه مطرح شد فرایند جنبشی میباشد استراتژی خود را دو باره از سرگرفته است که بعلت شرایط جنبشهای تاریخ ایران هنوز معتقد به همین فرایند میباشد و هنوز معتقد است که این فرایند سپری نشده است و طرح فرایند دوم استراتژی خود یعنی فرایند حزبی در این مرحله سکتاریستی ارزیابی میکند و تا زمانیکه جنبشهای تاریخی ایران اعم از جنبش دمکراتیک زنان و دانشجوئی و معلمان و دانش آموزی و جنبش طبقاتی ایران اعم از جنبش کارگران و زحمت کشان شهر و روستا و جنبش اجتماعی ایران اعم از شهر و روستا و جنبش سیاسی ایران اعم از ملی و مذهبی و مارکسیستی و قومی و منطقهائی به مرحله اعتلا نرسند طرح فرایند حزبی استراتژی در دستور کار نشر مستضعفین قرار نمی گیرد و اعلام این ایده را یک حرکت سکتاریستی میداند لذا در این راستا است که مرحله فعلی استراتژی نشر مستضعفین مرحله فرایند جنبشی میباشد که بر پایه آن نشر مستضعفین با تبین چهارگانه جنبش تاریخی ایران رسالت سوبژکتیو و ابژکتیوی خود را بر پایه آن تبیین میکند.
پیش بسوی پیوند با جنبشهای طبقاتی و دمکراتیک و اجتماعی ایران
پیش بسوی اعتلا بخشیدن به خواسته دمکراتیک جنبش دمکراتیک دانشجویان و زنان ایران
پیش بسوی اعتلا بخشیدن به مبارزات جنبش کارگری ایران از مرحله صنفی به مرحله سیاسی
پیش بسوی ایجاد پیوند بین جنبش اجتماعی 22 خرداد با جنبش طبقاتی و جنبش دمکراتیک ایران
پیش بسوی طرح خواسته زن رهائی ایران بعنوان شاخص مبارزات دمکراتیک جنبش اجتماعی ایران
پیش بسوی اعتلا بخشیدن به خواستههای دمکراتیک جنبش زنان ایران
زنده باد 22 خرداد 88 سر آغاز اعتلای جنبش اجتماعی 22 خرداد
زنده باد 18 تیرماه 78 سر آغاز اعتلای جنبش دمکراتیک 18 تیر دانشجویان ایران
زنده باد 18 شهریور ماه 57 سر آغاز اعتلای جنبش طبقاتی سال 57 ایران
سلام بر آزادی
سلام بر عدالت
سلام بر آگاهی
بر افراشته باد پرچم سازمان گرایانه استراتژی جنبشی ایران
زنده باد 30 تیر سالروز پیروزی جنبش اجتماعی ایران بر دولت سر سپرده قوام السلطنه
سلام بر مصدق آموزگار بزرگ آزادی
سلام بر شریعتی پیام آور آگاهی و حقیقت
سلام بر سیدجمال معمار بزرگ جنبش اجتماعی عصر ما
سلام بر اقبال معمار تجدید بنای اسلام محمد
سلام بر شهدای راه آزادی و عدالت و حقیقت
سلام بر زندانیان سیاسی ایران فریاد خاموش آزادی و عدالت و آگاهی
ادامه دارد