مبانی تئوری حزب
سلسله بحثهای تئوریک در باب حزب مستضعفین قسمت بیست و دوم
در سلسله درسهای گذشته مبانی تئوریک حزب مستضعفین مطرح کردیم که از آنجائیکه حزب مستضعفین علاوه بر طبقه کارگر و طیف گسترده اقشار زحمتکش شهر و روستا بر منافع ملی و مطالبات خلقهای اقلیت قومی و مذهبی تکیه میکند و خواستگاه حرکت خود را جنبشهای سه گانه اجتماعی، کارگری و دموکراتیک میداند، به لحاظ الگوی ساختاری حزبی دارای ساختاری دو مؤلفهائی میباشد که این دو مؤلفه آنچنانکه در درسهای قبلی مبانی تئوریک حزب مستضعفین مطرح کردیم عبارتند:
1 - مؤلفه حزب عمودی،
2 - مؤلفه حزب افقی.
لذا حزب مستضعفین از زمانی هویت تشکیلاتی، اجتماعی، سیاسی و عینی پیدا میکند که این دو مؤلفه حزبی مادیت عینی و اجتماعی پیدا کرده باشد و با تلفیق این دو مؤلفه حزبی است که حزب مستضعفین میتواند اعلام موجودیت کند. بنابراین هر چند ما میتوانیم به لحاظ نظری قبل از تکوین حزب عمودی و حزب افقی در باب حزب مستضعفین صحبت بکنیم ولی هرگز حق نداریم که قبل از تکوین حزب عمودی و حزب افقی در باب اعلام موجودیت حزب مستضعفین سخنی بگوئیم چراکه حتی اگر قبل از تکوین حزب افقی در بستر جنبشهای سه گانه اجتماعی، کارگری و دموکراتیک ما تنها با تکیه بر حزب عمودی بخواهیم اعلام موجودیت حزب مستضعفین بکنیم، گرفتار آفت بوروکراسی حزبی میشویم که امروز تمامی احزاب چپ و راست جهان از آن رنج میبرند. بنابراین به لحاظ ساختاری حزب مستضعفین از تلفیق دو حزب عمودی و حزب افقی تکوین پیدا میکند که به لحاظ زمانی این دو حزب عمودی و حزب افقی قبل از اعلام موجودیت حزب مستضعفین تکوین پیدا کردهاند.
آنچنانکه در درسهای پیش مطرح کردیم ساختار حزب عمودی یک ساختار هرمی میباشد که در کانتکس حرکت پیشگام مستضعفین به صورت دموکراتیک و شورائی از بالا تا پائین تکوین مییابد اما برعکس ساختار حزب عمودی، در حزب افقی به علت اینکه بستر و خواستگاه حزب افقی جنبشهای سه گانه اجتماعی، کارگری و دموکراتیک میباشد ساختار هرمی حزب عمودی نمیتواند برای حزب افقی دارای کاربرد مثمرثمری باشد، چراکه در صورت تکیه بر ساختار هرمی در حزب افقی باعث میگردد تا نیروهای حزب افقی که همان نیروهای جنبش سه گانه میباشد از زندگی اجتماعی، تاریخی و اقتصادی خود خارج شوند که خود این امر به معنای پاسیف شدن نیروهای اجتماعی است. لذا در این رابطه است که ما موظفیم که در ساختار حزب افقی به جای ساختار هرمی حزب عمودی بر ساختار شبکهائی تکیه کنیم که این ساختار شبکهائی حزب افقی میتواند نیروهای حزبی را در بستر جنبشهای سه گانه اجتماعی، دموکراتیک و کارگری و در چارچوب زندگی عینی اجتماعی و اقتصادی خود آن نیروها آنها را سازماندهی کند. طبیعی است که با این نگاه به سازماندهی شبکهائی حزب افقی تنها در زمانی ما میتوانیم به سازماندهی افقی در چارچوب ساختار شبکهائی اقدام کنیم که هم تشکیلات و هم مبارزه حزب افقی صورت علنی داشته باشد، برعکس حزب عمودی که به لحاظ ساختار هرمی خود هم میتواند در عرصه مبارزه علنی دارای کاربرد باشد و هم میتواند در چارچوب مبارزه مخفی دارای کاربرد باشد. بنابراین حزب مستضعفین به لحاظ الگوی ساختاری:
اولا از تلفیق دو حزب عمودی و افقی تکوین پیدا میکند،
ثانیا از تلفیق دو نیروی پیشگام و جنبشهای سه گانه شکل میگیرد،
ثالثا از تلفیق دو تشکیلات هرمی و تشکیلات شبکهائی مادیت تشکیلاتی پیدا میکند،
رابعا از تلفیق دو مبارزه علنی و غیرعلنی حرکت میکند.
در همین رابطه است که حزب مستضعفین دیگر یک حزب قدرتی مانند احزاب بوروکراتیک چپ و راست جهان نیست بلکه یک حزب هدایتگر است که در چارچوب مبارزه برای جامعه مدنی، جامعه سیاسی، جامعه دموکراتیک و جامعه سوسیالیستی توسط جنبشهای سه گانه میکوشد جهت حاکمیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مستضعفین جامعه بسترسازی بکند. بنابراین در این رابطه است که حزب مستضعفین هم یک حزب برنامهائی است و هم یک حزب تئوریک میباشد، پس حزب مستضعفین هم یک حزب دموکراتیک است و هم یک حزب سوسیالیست است.
حزب مستضعفین هم یک حزب هم بسته و منضبط به مقرارت است و هم یک حزب پاسخگو و شفاف و باز است.
حزب مستضعفین به عنوان یک حزب تئوریک در چارچوب مبانی تئوریک خود معتقد به توزیع دموکراتیک قدرت، ثروت و اطلاعات جهت تکوین جامعه مدنی، جامعه سیاسی و جامعه سوسیالیستی در بستر نظام شورائی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی میباشد.
حزب مستضعفین به عنوان یک حزب تئوریک در کانتکس توحید اجتماعی، توحید انسانی و توحید تاریخی خواستار نفی تبعیض طبقاتی، تبعیض جنسیتی، تبعیض قومی، تبعیض نژادی و تبعیض مذهبی است.
حزب مستضعفین به عنوان یک حزب برنامهائی خواستار صلح و آزادی و برابری برای جامعه است، حزب مستضعفین به عنوان یک حزب تئوریک به پیوند بین دموکراسی و عدالت اجتماعی باور دارد و معتقد است که آزادی و سوسیالیسم دو بازوی از هم جدا نشدنی جهت تکوین جامعه توحیدی میباشد.
حزب مستضعفین دارای سمتگیری اجتماعی است و در این رابطه در راه منافع طبقه کارگر و طیف اقشار گسترده زحمتکش شهر و روستا مبارزه میکند.
حزب مستضعفین به عنوان یک حزب برنامهائی معتقد است که در این شرایط امر توسعه در جامعه تنها در چارچوب دموکراسی و سوسیالیسم و نظام شورائی ممکن میباشد نه سرمایه داری و دسپاتیزم.
حزب مستضعفین به عنوان یک حزب برنامهائی معتقد است که بدون نظام اجتماعی و اقتصادی و سیاسی شورائی نه عدالت اجتماعی یا سوسیالیسم ممکن است و نه دموکراسی.
حزب مستضعفین به عنوان یک حزب برنامهائی معتقد است که «مردم هم نان میخواهند و هم آزادی» و این هر دو تنها با نظام شورائی از پائین به بالا در جامعه تحقق پیدا میکند.
از نظر حزب مستضعفین به عنوان یک حزب برنامهائی ارکان برنامه درازمدت حزب مستضعفین بر سه پایه «نان - آزادی - شورا» استوار میباشد، به عبارت دیگر شعار استراتژیک حزب مستضعفین به عنوان یک حزب برنامهائی عبارت است از «نان - آزادی - شورا».
حزب مستضعفین نمایندگی از طبقه کارگر یا طیف اقشار زحمتکش شهر و روستا به عنوان یک موضوع نظری و ذهنی نگاه نمیکند، بلکه بالعکس به عنوان یک امر عینی توجه دارد که تحقق آن تنها در چارچوب پیوند حزب عمودی با حزب افقی ممکن میباشد.
حزب مستضعفین به عنوان یک حزب دو مؤلفهائی برنامهائی و تئوریک، - برعکس احزاب سیاسی بوروکراتیک - معتقد به پیوند سیاستهای حزب با مبانی تئوریک و نظری است.
حزب مستضعفین به عنوان یک حزب دو مؤلفهائی تئوریک و برنامهائی معتقد به پیوند ارزشها و ایدهها با برنامههای حزبی است.
اصول تشکیلاتی ساختار هرمی حزب عمودی حزب مستضعفین عبارتند از :
الف – شورائی بودن تمامی نهادهای حزبی،
ب - انتخابی بودن نهادهای حزبی از پائین به بالا،
ج – شورائی بودن تقسیم قدرت حزبی،
د - چرخشی بودن رهبری در حزب،
ه – دورهائی بودن مسئولیتهای حزبی،
و - پاسخگو بودن نهادهای حزبی و مسئولیتهای حزبی نسبت به یکدیگر.
حزب مستضعفین یک حزب سازمانگر برای تحقق جامعه مدنی، جامعه سیاسی و جامعه سوسیالیستی است. ماحصل آنچه گفته شد اینکه:
1 - به لحاظ آسیب شناسی مبارزه یکصد سال گذشته تاریخ ایران یکی از آفتهای جنبش یکصد سال گذشته ایران اهمیت ندادن به مبانی تئوریک حزبی به صورت بومی و کنکریت میباشد و تکیه کردن بر تئوری احزاب غربی و شرقی مانند یک کالای وارداتی بوده است.
2 - بدون احزاب هرگز در یک جامعه نه میتوان به دموکراسی دست پیدا کرد و نه به سوسیالیسم و نه به نظام شورائی.
3 - بدون احزاب در جامعه نمیتوان به توزیع عادلانه قدرت و ثروت و اطلاعات دست پیدا کرد.
4 - حزب مستضعفین یک سازمان سیاسی و تئوریک میباشد که در آن طرفداران حاکمیت سیاسی و اقتصادی مستضعفین داوطلبانه گرد هم میآیند.
5 - حزب مستضعفین زمانی به مرحله تثبیت حزبی در جامعه میرسد که از حمایت نسبی جنبشهای سه گانه اجتماعی، کارگری و دموکراتیک برخوردار باشد.
6 - هم بستگی میان اعضای حزبی در حزب مستضعفین تنها بر پایه مبانی مشترک تئوریک امکان پذیر است.
7 - برنامه حداکثری حزب مستضعفین توزیع دموکراتیک قدرت، ثروت و اطلاعات در بستر نظام شورائی است.
8 - از دیدگاه حزب مستضعفین رفع تبعیض طبقاتی، تبعیض جنسیتی، تبعیض نژادی و تبعیض مذهبی در یک جامعه تنها در چارچوب توحید تاریخی، توحید اجتماعی و توحید اخلاقی ممکن میباشد.
9 - از دیدگاه حزب مستضعفین آزادی و سوسیالیسم و شورا سه ارکان جدائی ناپذیر عدالت اجتماعی میباشد.
ادامه دارد