ما چه میگوییم؟ - قسمت پنجاه و نه
ما میگوییم تنها جنبش هواداران دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای هستند که میتوانند شعار حذف مناسبات سرمایهداری رانتی نفتی و وابسته و آلترناتیو ایجابی این نظام بدهند و میتوانند در عرصه نظری به جداسازی تئوریک دموکراسی سوسیالیستی، با دموکراسی با قرائت لیبرالیستی و جداسازی الگوهای سوسیالیست غیر دموکراتیک بپردازند.
ما میگوییم در رویکرد دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای، دموکراسی با قرائت سوسیالیستی و سوسیالیسم با قرائت دموکراتیک، تنها بر پایه شوراهای دینامیک تکوین یافته از پایین قابل تحقق میباشد.
ما میگوییم دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای، فقط با مرجعیت مردم و مطلقاً همه مردم و یا همه جامعه میتواند مادیت پیدا کند و پایدار بشود و تحول و تکامل پیدا کند نه صرفاً توسط طبقهای خاص یا حزبی مشخص از بالا.
ما میگوییم برای تجدید آرایش اجتماعی – سیاسی در جامعه بزرگ ایران بر پایه دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای همکاری سیاسی و مراودات و اتحاد هر چه بیشتر طرفداران دموکراسی با قرائت سوسیالیستی و سوسیالیسم با قرائت دموکراتیک و یا دموکراسی فعال و مشارکتی همه مردم ایران یک ضرورت میباشد.
پانزدهم – در رویکرد جنبش پیشگامان مستضعفین ایران در 46 سال گذشته (از خرداد 1355 الی الان، چه در فاز عمودی و سازمان آرمان مستضعفین ایران و چه فاز افقی و یا جنبشی نشر مستضعفین ایران) «دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای، در تحلیل نهایی یک پدیده اجتماعی میباشد نه آن چنانکه مارکس و مارکسیستها میگویند یک پدیده طبقاتی.»
ما میگوییم لازمه تحقق دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای (توزیع عادلانه و اجتماعی و دموکراتیک، قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی و قدرت اطلاعات) همان جوهر جامعهمحوری آن میباشد نه جوهر طبقاتی بودن آن.
شانزدهم – از نظر جنبش پیشگامان مستضعفین ایران در طول 46 سال گذشته (از سال 1355 الی الان، چه در فرایند درون تشکیلاتی و چه در فرایند برونی) «بین دموکراسی سیاسی با دموکراسی اجتماعی تفاوت وجود دارد، چراکه دموکراسی سیاسی میتواند از بالا حتی توسط دولت و احزاب (آن چنانکه در دولت مصدق شاهد بودیم) هم صورت بگیرد، اما دموکراسی اجتماعی بدون جنبش تکوین یافته از پایین همه جامعه امکانپذیر نمیباشد.»
ما میگوییم دموکراسی سیاسی، در اشکال مختلفی میتواند صورت بگیرد، اما دموکراسی اجتماعی توسط جامعه از پایین قابل تحقق میباشد.
ما میگوییم دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای (توزیع عادلانه و اجتماعی و دموکراتیک قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی و قدرت اطلاعات) اقبال و شریعتی و جنبش پیشگامان مستضعفین ایران، نظامی برخاسته از پایین و متکی به پایین و پاسخگو به همه جامعه بزرگ ایران میباشد.
ما میگوییم دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای (توزیع اجتماعی و دموکراتیک و عادلانه قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی و قدرت اطلاعات) اقبال و شریعتی و جنبش پیشگامان مستضعفین ایران، «نظامی است که برخاسته از شوراهای همگانی و سراسری (دینامیک و خودجوش و خودسازمانده و خودرهبر و مستقل و تکوین یافته از پایین) همه جامعه ایران میباشد که هم متکی بر این شوراها است و هم پاسخگو به این شوراهای دینامیک خودجوش و خودسازمانده و خودرهبر و تکوین یافته از پایین و همگانی میباشد.»
ما میگوییم «در دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای (نظام مبتنی بر توزیع دموکراتیک و عادلانه و اجتماعی قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی و قدرت اطلاعات) رهایی جامعه از استثمار و استبداد و استحمار دست خود جامعه میباشند، نه دست کنشگران پیشگام و پیشاهنگ اعم از حزب و چریک و ارتش خلقی و غیره.»
هفدهم - در کادر دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای (برعکس رویکرد مارکس و مارکسیستها) «برای دستیابی به دموکراسی سه مؤلفهای یا سوسیالیسم سه مؤلفهای، جامعه و کنشگران جنبش پیشگامان نباید به انتظار قطار تاریخ بنشینند، چراکه دستیابی به دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای تنها توسط تکوین شوراهای دینامیک فراگیر و همگانی امکانپذیر میباشد» بنابراین بدین ترتیب است که باید بگوییم:
الف - تا زمانی که برای ما روشن نشود که ما بهدنبال چه نوع دموکراسی هستیم هرگز نمیتوانیم نوع سوسیالیسم مورد اعتقاد خود را مشخص و تبیین و تعریف بکنیم.
ب - در رویکرد ما آنچنانکه سوسیالیسم به سه نوع:
1 - سوسیالیسم جامعهمحور شریعتی.
2 - سوسیالیسم طبقهمحور کارل مارکس.
3 - سوسیالیسم حزب – دولتمحور لنین، قابل تقسیم میباشند. دموکراسی هم به دو نوع:
اول – دموکراسی با قرائت لیبرالیستی.
دوم – دموکراسی با قرائت سوسیالیستی، قابل تقسیم هستند.
ما میگوییم «سوسیالیسم مورد نظر ما (در دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای) همان سوسیالیسم جامعهمحور شریعتی و اقبال است، نه سوسیالیسم طبقهمحور کارل مارکس و نه سوسیالیسم حزب – دولتمحور لنینیستی است.»
ما میگوییم از خودویژگیهای سوسیالیسم جامعهمحور شریعتی و اقبال جنبشی بودن و پروسه تکوین آن از پایین میباشد نه سوسیالیسم تکوین یافته از بالا.
ج – سوسیالیسم جامعهمحور شریعتی و اقبال (برعکس سوسیالیسم طبقهمحور کارل مارکس و سوسیالیسم حزب – دولتمحور لنینیستی) تنها از طریق دموکراسی اجتماعی حاصل میشود نه صرف دموکراسی سیاسی تکوین یافته از بالا.
د – از نظر ما دموکراسی یعنی برابری در آزادی برای همه شهروندان جامعه بزرگ ایران بهصورت علی بالسویه است و این مهم در جامعه هرگز محقق نمیشود جز در چارچوب دموکراسی اجتماعی و سوسیالیسم جامعهمحور یا اجتماعی شدن سه مؤلفه قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی و قدرت اطلاعات.
د - در کادر دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای، دموکراسی سه مؤلفهای بسترساز الغای بهرهکشی و استثمار و استبداد و استحمار یا لغو سه مؤلفه قدرت زر و زور و تزویر حاکم میباشد که البته این امر در بستر اجتماعی و تاریخی جامعه در پروسه تکوین بر پایه جایگاه مقدم دموکراسی اجتماعی نسبت به دموکراسی سیاسی و دموکراسی اقتصادی حاصل میشود.
ما میگوییم در رویکرد ما سوسیالیسم جامعهمحور تنها از دل دموکراسی اجتماعی تکوین یافته از پایین حاصل میشود نه برعکس و لذا به همین دلیل است که در رویکرد ما دموکراسی اقتصادی همان سوسیالیسم جامعهمحور میباشد.
ه - دولت در دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای، بر پایه دموکراسی نمایندگی شکل نمیگیرد بلکه برعکس دولت در دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای بر پایه دموکراسی مشارکتی یا دموکراسی مستقیم حاصل میشود که پیوند مستقیم دارد با کل جامعه و استوار بر شوراهای دینامیک تکوین یافته از پایین میباشد.
و - در دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای قوه قضائیه و قوه مقننه و قوه مجریه همه انتخابی هستند نه انتصابی که بهصورت مستقیم از انتخاب آنها توسط شوراهای دینامیک فراگیر و سراسری جامعه بزرگ ایران انتخاب میشوند.
ز - خودمدیریتی جامعه بزرگ ایران در کادر دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفهای، از طریق همان شوراهای فراگیر دینامیک خودجوش و خودسازمانده و تکوین یافته از پایین حاصل میشود.
ادامه دارد